nieuws

NCTV wilde met geheime campagne moslimjongeren beïnvloeden

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) wilde via een geheime campagne moslimjongeren beïnvloeden. Tussen 2015 en 2017 werden plannen uitgewerkt voor een project dat intern bekend stond als Brand Destruction en als doel had het merk Islamitische Staat (IS) te vernietigen. Dat blijkt uit onderzoek van NRC.

Radicale moslims demonstreren in Den Haag.  Beeld
Radicale moslims demonstreren in Den Haag.

Geheime overheidscampagnes zijn omstreden, omdat ze vaak niet transparant zijn. Als betrokkenheid van de overheid uitlekt, wordt de boodschap meteen ongeloofwaardig voor radicaliserende jongeren. Daarom zijn de voorbereidingen van dergelijke campagnes vaak door mist omgeven.

Negatieve boodschappen

Tegenover NRC bevestigt de NCTV dat ambtenaren werkten aan het project. Door negatieve boodschappen over IS op sociale media te plaatsen moest worden voorkomen dat jongeren zich tot de organisatie aangetrokken voelden. Met een reclamebureau waren de scripts daartoe al uitgewerkt.

De campagne is er uiteindelijk nooit gekomen, mede doordat de gemeente Amsterdam in opspraak raakte na een soortgelijk project. Voor deze ‘grijze campagne’ wilde de gemeente een acteur vlogs laten opnemen waarin hij zou radicaliseren en deradicaliseren. Op die manier moesten jongeren ervan worden weerhouden af te reizen naar Syrië.

Over de plannen van de NCTV zouden drie bewindspersonen zijn geïnformeerd: Lodewijk Asscher (PvdA), Stef Blok (VVD) en Ard van der Steur (VVD). Of zij het project steunden, is niet bekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden