Navigeren op de fiets

Het is maar net wat je van een fietscomputer verwacht. Hij kan je de juiste weg wijzen of meer leren over je sportieve prestaties.

Een mountainbiker op de Stelvio in Italië. Beeld getty

Heeft u wel eens na afloop van een autorit op uw navigatieapparaat of -scherm de samenvatting van die rit bestudeerd? Serieus? Oké. Maar heeft u die samenvatting dan ooit bewaard of naar een website geüploaded om hem te archiveren en met anderen te delen?

Nee, waarom zou u, een navigatieapparaat is er om u de weg te wijzen, de rest is zo goed als overbodig. Ziedaar de uitdaging voor fabrikanten van fietscomputers. Want de moderne generaties van die dingen zijn niet meer verbonden met een sensor in het voorwiel die snelheid en afstand meet, maar richten hun blik naar boven. GPS dus. En dat biedt de mogelijkheid om het computertje meteen ook maar navigatieapparaat te laten zijn. En dat zijn ze dan ook. Alleen: wil een fietser dat?

Een deel wel. Dat wenst, net als de automobilist, gewoon te zien waar hij moet afslaan en hoe laat hij arriveert. Maar een substantieel deel van fietscomputerbezitters wil, op zondagochtend de klikpedalen nog maar net los, alles weten over zijn rit: hoogtemeters, gemiddelde snelheid, verbrande calorieën en zo meer. En dat dan direct vergelijken met vorige ritten en andere fietsers van hetzelfde trainingsrondje.

Dus, zeg het maar, fietscomputerfabrikant, op wie richt u zich? Tot nog toe waren Garmin en het Zuid-Koreaanse Mio de twee grote spelers, die navigatie een belangrijke rol toedichtten in hun apparatuur. De Amerikaanse 'tech-fitness company' Wahoo Fitness wil daar graag tussenkomen en kwam afgelopen voorjaar met de Elemnt (geen idee waar die laatste e is gebleven, en waarom), ongeveer tegelijk met Garmins nieuwste, de Edge 820. Is er verschil? Nou en of.

Waar Garmin met de 820 kleiner en lichter werd (73x49x21 mm, 68 g), is de Elemnt fors (90x58x21 mm, 85 g). Die laatste heeft daardoor, en door het matte zwart-wit, wel een beter afleesbaar scherm. Welke gegevens erop te zien zijn, bepaal je bij de Elemnt zelf, bij Garmin ook, maar door het geringe formaat van het scherm zijn de mogelijkheden in de praktijk beperkter.

De Elemnt werkt met knoppen, de Edge met een combinatie van knoppen en een te gevoelig touchscreen. Beide apparaten worden geleverd met extra snelheidssensor voor op de voornaaf (die nauwkeuriger is dan de GPS), een cadanssensor voor op een pedaal en een hartslagmeter. De variëteit aan gegevens die worden gemeten, opgeslagen en vergeleken is bij beide hetzelfde en eindeloos. Wat daarin vooral bevalt is dat nu, op beide, ook de temperatuur en het stijgingspercentage van de helling zichtbaar kunnen zijn het zijn basale voorzieningen waarvoor de echte freak zijn neus ophaalt; die kan zijn hart ophalen aan 'effectiviteit draaimoment' of 'tijd in vermogenszone', om twee van de vele tientallen mogelijke weergaven te noemen.

Garmin Edge 820 399,99 euro (met sensorenbundel 499,99 euro)
Wahoo Elemnt 329,99 euro (met sensorenbundel 399,99 euro)

De Elemnt heeft als extraatje oplichtende ledjes in kleuren die aangeven of je boven of onder het gemiddelde zit of van de route af bent (hij navigeert je er trouwens niet terug naartoe). Wat betreft die navigatie: daarin is Garmin echt veel en veel beter, wat gezien de geschiedenis van beide bedrijven niet verwonderlijk is. Niet alleen de route is beter zichtbaar op de Edge, ook de begeleiding (laten zien en horen waar en wanneer je moet afslaan) is beter.

Laatste grote verschil is de connectiviteit. Bij de Elemnt gaat álles draadloos en via een app op je smartphone. Met die app hevel je de gegevens over van apparaat naar computer (dat gaat automatisch als de Elemnt wifi-verbinding heeft), en omgekeerd. Dat laatste gaat bepaald níét vanzelf. Wil je een gedownloade route op de Elemnt krijgen, dan moet je hem eerst aan jezelf mailen om hem dan vanuit het mailprogramma van je telefoon naar de Elemnt te sturen. Lekker hip, maar ouderwets omslachtig, en onmogelijk als er even geen wifi is.

Voor de gadgetfreaks

Fanatieke fietsers zijn niet zelden behalve gadgetfreaks ook prestatieneuroten. Vandaar dat fabrikanten hun fietscomputers overvol stoppen met mogelijkheden; ze hebben ook websites waarin die fietsers hun prestaties aan anderen kunnen tonen. Garmin heeft daartoe Garmin Connect. Wahoo, fabrikant van de Elemnt, maakt gebruik van algemenere internetgemeenschappen, zoals Nike+, Run Keeper, Training Peaks en Strava. Beide fabrikanten meldden dat hun apparaten nu ook compatibel zijn met Live Segments van Strava.

Dat werkt als volgt: je markeert op je laptop op de site van Strava in een route die je gaat fietsen een aantal segmenten (tussensprint, beklimming) en voorziet die van een prestatiedoel (bijvoorbeeld de tot dan toe snelst gereden tijd op die beklimming). Je synchroniseert een en ander met je fietscomputer (dat gaat bij de Elemnt makkelijker dan bij Edge 820) en onderweg krijg je een melding als je bij zo’n segment bent aangekomen. Vanaf dat moment word je op de hoogte gehouden hoe je daadwerkelijke fietsen zich verhoudt tot je prestatiedoel. De Elemnt heeft daartoe een rij motiverende (of frustrerende) gekleurde ledlampjes en laat op de laatste meters op het scherm zelfs een ‘Final Push’ verschijnen.

Nee, dan de Garmin, die is weliswaar voorzien van bluetooth (altijd uitzetten; vreet energie), maar die kun je ook nog gewoon met een usb-kabeltje op je laptop aansluiten, waarna je én je gegevens automatisch synchroniseert op Garmins eigen fitnessgemeenschap (Garmin Connect) én je een nieuwe gedownloade gpx-file naar de map 'New Files' kunt slepen en klaar. Geen wifi, smartphone en omwegen nodig. Lekker ouderwets, maar modern efficiënt.

Simpele conclusie: wie belang hecht aan goede navigatie, kiest sowieso voor de Garmin Edge 820; wie eigenlijk alleen de zelf gegenereerde gegevens gebruikt en daarbij uiterlijk en een groot leesbaar scherm belangrijk vindt, kiest de Elemnt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden