Navigatiedienst Google: Nederlandse wegen beste ter wereld

Geniet ervan als u in de file staat: de Nederlandse wegen zijn de beste ter wereld. Althans, volgens de gebruikers van de navigatieapp Waze, eigendom van Google. Zij geven de Nederlandse wegen de hoogste waardering op kenmerken als kwaliteit en veiligheid tot het aantal files en tankstations.

Marc van den Eerenbeemt
null Beeld anp
Beeld anp

Andere koplopers in de tevredenheidsindex van Waze zijn Frankrijk en de Verenigde Staten. El Salvador scoort het slechtst, nipt voorgegaan door de Filippijnen en Guatemala. De in Nederland vaak als slecht omschreven Belgische wegen scoren internationaal gezien nog vrij aardig: met een nipte voldoende is een twaalfde plaats binnengehaald.

Wat maakt het Nederlandse wegennet zo goed? De nadruk op veiligheid en 'voorspelbaarheid' zegt Otto Schepers, leider verkeer en wegen bij adviesbureau Witteveen en Bos. 'We hechten veel waarde aan ruimte en overzicht in de bochten en opritten.'

In het drukke Nederland wordt verder gelet op het verminderen van het effect van een weg op de omgeving. Schepers: 'We willen het geluid reduceren. Dat is prettig voor omwonenden, maar ook voor de weggebruiker.' Even prettig is volgens Schepers het uitgebreide informatiesysteem. 'Voor je bij een afslag bent, ben je al drie keer gewaarschuwd. Daarnaast we hebben een landelijk systeem van dynamisch verkeersmanagement. Dat zijn de lichtborden boven de weg, die aangeven als er snelheid moet worden teruggenomen.'

Onderhoud is een ander sterk punt van het Nederlandse wegennetwerk, zegt Jan de Boer, directeur van wegenbouwer KWS infra / Volkers Wessels. 'Dit is een drassig landje, daarom besteden we veel aandacht aan het strak houden van onze wegen. We hebben daar gelukkig wel het geld voor. We kunnen ook ZOAB betalen, het Zeer Open Asfalt Beton, dat opspatten van water voorkomt en het contactgeluid vermindert. Heel prettig asfalt, maar het gaat wel minder lang mee.'

Hij roemt ook de vooruitstrevendheid van Nederlandse wegenbouwers. 'Vroeger werd precies voorgeschreven welk mengsel je moest gebruiken bij de bereiding van asfalt, van de steenslag en het zand tot het bindmiddel bitumen. Nu wordt de bouwer bij de aanbesteding van een weg functioneel uitgedaagd. Het asfalt moet voldoen aan hoge eisen in onder meer buigzaamheid en stroefheid. Die vrijheid heeft geleid tot veel onderzoek naar nieuwe mengsels en een toename van de kwaliteit.'

En als er dan wordt gemengd, gebruiken we de beste materialen, zegt De Boer. 'In veel landen pak je de stenen en het zand dat naast of dichtbij de weg ligt. Wij importeren onze grondstoffen en kiezen de beste.' Een van de tevreden gebruikers is Jules Menheere, directeur van internationaal transportbedrijf Vos Deventer. Zijn truckers houden in Nederland van de kwaliteit van het asfalt, de flinke breedte per rijstrook, de overzichtelijkheid in de bochten en de goede invoegstroken van de snelwegen. 'En die dikke belijning op de weg is fijn, al zullen motorrijders dat niet met me eens zijn.'

undefined

null Beeld Waze
Beeld Waze

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden