Naviduct dient schipper en automobilist

Rijkswaterstaat heeft weer iets bedacht dat nog nergens ter wereld is vertoond: een naviduct. Het is een sluiscomplex waaronder een tunnel loopt voor het autoverkeer....

WEERT SCHENK

Van onze verslaggever

Weert Schenk

ENKHUIZEN

Het waterbouwkundige project zal in 2002 ergernis wegnemen bij duizenden mensen. Het naviduct, waarvan de bouw na de zomer begint, lost de lange wachttijden bij de Krabbersgatsluis bij Enkhuizen op. Auto's kunnen te allen tijde doorrijden, en schepen kunnen snel de sluis in- en uitvaren.

Enkhuizen kan dankzij de nieuwe sluis het overvolle havengebied flink uitbreiden. Gelijktijdige bouw van sluis en haven maakt het voor het gemeentebestuur financieel mogelijk de Gependam aan te leggen, een haven met tachtig ligplaatsen voor de chartervaart en tweehonderd voor de pleziervaart.

De Krabbersgatsluis, de drukste doorgang tussen het Markermeer en het IJsselmeer, is vooral een knelpunt voor de watersporters. Enkhuizen is voor hen de meest centrale plek in het IJsselmeer. Door de Krabbersgatsluis varen jaarlijks zeventigduizend motorboten en zeiljachten. Daarbij komen nog eens zeventienduizend beroepsvaarders.

Vanwege het grote aanbod van schepen moeten schippers in het voorjaar en de zomer soms vier uur of langer wachten alvorens te worden geschut. Door het vele schutten staat de brug over de sluis vaak open, niet zelden een minuut of twintig per keer, met als gevolg lange rijen stilstaande auto's op de weg.

Omdat het scheepvaartverkeer naar verwachting de komende jaren zal toenemen en West-Friesland al lange tijd klaagt over het knelpunt voor het wegverkeer, ging Rijkswaterstaat op zoek naar een oplossing.

Volgens projectleider M. Posthuma kwamen drie mogelijkheden in zicht: het aanleggen van een 'omrijcircuit' voor het autoverkeer rond de bestaande of een nieuwe sluis, en de bouw van een nieuw sluiskolk met een tunnel. Er is gekozen voor de laatste mogelijkheid.

Volgens projectleider Posthuma heeft het scheepvaartverkeer op de allerdrukste dag in 2010 hoogstens een uur nodig om het naviduct te passeren. De bijna dertig jaar oude Krabbersgatsluis blijft in gebruik voor lage schepen waarvoor de brug over de sluis niet open hoeft.

Voor het naviduct moet bij de Houtribdijk een mini-polder worden aangelegd. Hier komen hulpwegen en een parkeerterrein. Aan beide zijden van het naviduct komt een voorhaven met een leidam waar schepen kunnen aanleggen om te wachten tot de deuren opengaan. Vooroevers moeten het sluiscomplex beschermen tegen ijsgang. Ze bieden ruimte voor natuurontwikkeling.

Enkhuizen beschouwt het naviduct als een geschenk uit de hemel. Zonder de nieuwe sluis zou de gemeente nooit de 37 miljoen gulden hebben kunnen opbrengen voor een nieuwe haven, die vanwege de toenemende vraag naar ligplaatsen hard nodig was. Te veel geld zou zijn gemoeid met de stortkosten van de bagger in een depot bij Den Helder. Nu kan Enkhuizen de bagger leveren voor de aanleg van de vooroevers van het naviduct. Dat scheelt de gemeente zestien miljoen gulden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden