Nasleep dieselschandaal zorgt voor verlies van 127 miljoen Volkswagen

Het dieselschandaal heeft automerk Volkswagen een kwartaalverlies opgeleverd van 127 miljoen euro. Het belangrijkste merk van de Duitse autofabrikant, die verder onder meer Skoda, Seat en Audi maakt, had in de laatste drie maanden van 2015 te maken met hoge kosten door reputatieschade en om klanten en autoverkopers tevreden te stellen.

Een Volkswagen wordt gecontroleerd op verboden softwareBeeld anp

Een jaar eerder boekte Volkswagen nog een kwartaalwinst van 780 miljoen euro. Behalve de gevolgen van 'dieselgate', zoals het gesjoemel van Volkswagen om dieselauto's milieuvriendelijker af te spiegelen is gaan heten, speelden ook lagere verkopen in Rusland en Brazilië het automerk parten.

De grootste divisie van het Volkswagen-concern gemeten naar verkoopvolumes en opbrengsten was in heel 2015 goed voor een omzet van 106 miljard euro, een stijging van 7 procent. De operationele winst zakte van 2,5 miljard naar 2,1 miljard euro.

De in september naar aanleiding van het dieselschandaal opgestapte Volkswagen-topman Martin Winterkorn toucheerde afgelopen jaar 7,3 miljoen euro. Hij kreeg bovenop zijn salaris van 1,4 miljoen euro bonussen van in totaal bijna 5,9 miljoen euro. Vakbonden en Volkswagen kwamen onlangs een inperking van de bonussen overeen, maar dat was pas na het vertrek van Winterkorn.

Voormalig Volkswagen-topman Martin WinterkornBeeld anp

In de Verenigde Staten bepaalde een rechter deze maand dat Volkswagen Amerikaanse bezitters van een auto met ingebouwde sjoemelsoftware moet compenseren. Tot deze schikking kwam Volkswagen met de Amerikaanse overheid en een groep advocaten. Zo'n 600 duizend VW-rijders hebben de keus om hun sjoemeldiesel te laten ombouwen of de auto te laten terugkopen door de Duitse autobouwer.

Wereldwijd zijn miljoenen dieselauto's verkocht die meer schadelijke stoffen uitstoten dan op papier staat. Speciale software zorgde ervoor dat dit niet aan het licht kwam in laboratoriumproeven. Details over de schikking moeten de komende tijd verder worden uitgewerkt. Daarvoor heeft Volkswagen van de rechter tot en met 21 juni de tijd gekregen.

Dieselschandaal

Wie heeft welk vergrijp gepleegd? Deze ogenschijnlijk eenvoudige vraag is voor de stichting VolkswagenAudiClaim, in het leven geroepen kort na het uitbreken van het dieselschandaal, de belangrijkste die ze beantwoord wil zien. Zodra dit bekend is, kan de schade worden verhaald op de daders. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden