Nachtdier met liefde voor house

Wat doe ik hier, vroeg verslaggever Mick Boskamp zich vaak af op de zoveelste houseparty. Het antwoord staat in zijn 'Nachtboek': een bundeling bekentenissen over de kick van de dansvloer....

GERT VAN VEEN

RUIM tien jaar na de house-explosie kent Nederland een bloeiende dance-cultuur, die nog altijd in omvang toeneemt. Vreemd genoeg is de geschiedenis van de party-scene bijna uitsluitend vastgelegd in klinkende muziek, op duizenden platen van eigen bodem.

Maar de essentie van de house-ervaring - de nachtenlange feesten en party's - is moeilijker vast te leggen. De film Naar de klote van Ian Kerkhof was een gemiste kans, en de meeste tv-registraties van feesten ogen plat en bleekjes. Ze onthullen nauwelijks iets van het geheim dat clubs en party's elk weekeinde weer doet volstromen.

Ook in geschreven vorm is er, in elk geval in Nederland, nog maar weinig gepubliceerd dat iets vertelt over de house-nacht. Alleen daarom al is Mick Boskamp's Nachtboek, een eerste boekuitgave van platenmaatschappij ID & T, bijzonder. Deze 'bekentenissen van een nightlife reporter' verschenen eerder in het dansblad Bassic Groove (inmiddels is de auteur overgestapt naar het nieuwe Slam!), en zijn ook in de eerste plaats geschreven voor het publiek dat wekelijks op de dansvloer te vinden is. Hoewel het boek bestaat uit korte schetsen die, even onvoorspelbaar als de nacht zelf, alle kanten op dwarrelen, vormen ze in deze gebundelde vorm toch een compleet verhaal. Een verhaal dat de wereld van clubs, feesten, dj's en nachtvlinders beschrijft zoals nog niet eerder is gebeurd.

Mick Boskamp (1956), overdag redacteur van Playboy, weet werkelijk iets duidelijk te maken over de kick van het nachtenlang doorgaan en het verdwalen in de vage wereld van harde muziek, rook en stroboscopen, vluchtige ontmoetingen en gesprekken die nergens over gaan. Dat doet hij met veel humor en zelfspot.

Boskamp maakt geen geheim van zijn onhandige motoriek op de dansvloer (iemand vergelijkt hem met de kleine robot R2D2 uit de film Star Wars), maar dat weerhoudt hem er niet van zich elk weekeinde te storten in die wilde wereld: 'Roxy, Gaultier, Silly Symphonies, Richter, MTC, en weer terug.'

De rode draad in zijn verslag van feesten, party's en ontmoetingen met sleutelfiguren uit de dance-wereld van (vooral) Amsterdam, is de terugkerende vraag: 'Wat doe ik hier.' Het is een verslaving waarin andere nachtdieren veel zullen herkennen. Ook al kiest de schrijver een persoonlijk perspectief, en maakt de reportage regelmatig plaats voor eigen hersenspinsels.

Het is een vorm van muziekjournalistiek die in Nederland weinig wordt gehanteerd en die doet denken aan het werk van rockjournalist Lester Bangs, met wie Boskamp in elk geval dezelfde koortsachtige schrijfstijl gemeen heeft.

Nachtboek is op zijn best als het de muzikale gangmakers van de scene beschrijft: dj's als Marcello, Dimitri, Thimbles, Johan No-one, Crazy Shaun, Remy, 100% Isis, Miss Monica en Ronald Molendijk - 'De reus van Rotterdam'.

Vaak weet Boskamp ze in enkele zinnen treffend te typeren, zoals dj Angelo in het hoofdstuk 'Grote Prijs': 'Het was nog betrekkelijk stil. Angelo stond zijn plaatjes te rangschikken. Leuke knul is dat toch. Altijd vriendelijk, altijd vrolijk en ondertussen een draaistijl hanterend waar je hele werelddelen mee kunt wegvagen.'

Zo zet het Nachtboek een hele reeks figuren neer, zonder te vervallen in een al te populair 'ons kent ons'. Bovenal blijkt Boskamps verslaving voor een groot deel terug te voeren op zijn oprechte liefde voor de muziek, zoals blijkt uit de inspirerende manier waarop hij de opwinding van de dansvloer in woorden probeert te vangen.

Mick Boskamp's Nachtboek.

ID & T; 207 pagina's; * 24,95.

ISBN 90-804708-1-3

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden