Nachtclub

AAF BRANDT CORSTIUS

In Nederland zijn we altijd zo lief opgewonden als een winkelketen die in Amerika en de rest van de wereld al als volstrekt generiek geldt, ons landje aandoet. Eerst kregen we de Starbucks! Echt vieze koffie in rondloopbekers! Toen de American Apparel! Onbegrijpelijke mode voor best veel geld! En nu Abercrombie & Fitch! Katoenen truien met de letters A en F erop!

Abercrombie & Fitch is een winkel waar ze, zoals gezegd, katoenen sweatshirts verkopen, maar op een slimme manier. Wat zeg ik: een geniale manier. Wat zeg ik: ronduit briljant. Ze verkleden de winkel als nachtclub, dus hij is helemaal zwart geverfd, er draait pompende muziek en voor de deur staat een jongen die doet alsof hij een uitsmijter is die jou een grote gunst verleent door je binnen te laten. Binnen dansen knappe jongens en meisjes rond, die onder normale omstandigheden winkelbedienden genoemd zouden worden, wat ze feitelijk gezien ook zijn, maar bij Abercrombie & Fitch zijn dat een soort opgehyperde clubgangers die het waanzinnig leuk vinden om jou te zien, want ze roepen de hele tijd 'Haai!' en 'How are you?'

Nu is dit in Amerika gewoon, want elke zichzelf respecterende buurtsuper heeft daar iemand in dienst die 'Haai!' tegen je roept. Maar in Nederland is het lichtelijk ongebruikelijk.

Ik ging naar de Abercrombie & Fitchwinkel, net geopend in de Amsterdamse Leidsestraat, en het was inderdaad zoals in Amerika. In de grote hal stond een vriendelijke jongen op teenslippers de zijsluit te dansen. Hij zei 'Haai.' Op de eerste verdieping stond een meisje op teenslippers fanatiek met haar vingers te knippen. Zij zei, en ik lieg dit niet: 'What's goin' on?' Overal prijkten sociaal-realistische muurschilderingen van halfnaakte, pezige jongens en Griekse standbeelden van naakte, pezige jongens, zodat het een beetje leek op een homoclub, of iets waar Hitler zich thuis gevoeld zou hebben.

Samen met mij schuifelden er nog een paar Untermenschen rond die duidelijk niets aan het kopen waren, maar zich alleen vergaapten aan het dansende personeel en de stapels truien.

Want je kunt naar Abercrombie & Fitch om drie redenen: 1. als je zin hebt om overdag naar een nachtclub te gaan; 2. als je zin hebt om vriendelijk bejegend te worden door aantrekkelijke mensen op teenslippers; of 3. als je voor iets te veel geld een kledingstuk wilt kopen waarop de letters

A en F staan.

Maar dat laatste deed dus niemand.

Toen ik weer afdaalde naar de begane grond, zag ik dat de jongen op teenslippers alleen was. Er waren even geen klanten. Hij was gestopt met dansen. En toen zag hij mij en hervatte hij snel de zijsluit. 'G'bye', zei hij en ook nog maar voor de zekerheid: 'Thank you' en 'Take care'.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden