Nabestaanden MH370 houden vast aan bizarre complottheorieën

Een aangespoeld wrakstuk op het Franse eiland in de Indische Oceaan Réunion zou wel eens afkomstig kunnen zijn van vlucht MH370 van Malaysia Airlines, dat anderhalf jaar geleden spoorloos verdween. Nabestaanden van de passagiers, voornamelijk afkomstig uit China, gaan nog steeds door een hel. 'Ze blijven vasthouden aan de meest bizarre complottheorieën', vertelt China-correspondent Marije Vlaskamp.

Een toestel van de Nieuw-Zeelandse luchtmacht tijdens de zoektocht naar het vermiste toestel van Malaysia Airlines. Beeld ap

Volgens het Maleisische ministerie van Transport is het wrakstuk 'vrijwel zeker' onderdeel van een Boeing 777. Omdat geen ander vliegtuig van dit type wordt vermist, is het waarschijnlijk afkomstig van vlucht MH370. Maar de nabestaanden van de Chinese inzittenden nemen geen genoegen met mogelijke aanwijzingen. 'Ze willen geen 99 procent zekerheid, ze willen 100 procent zekerheid', zegt Vlaskamp. Van de 227 passagiers kwamen er 153 uit China. De nabestaanden zoeken nog altijd naar een verklaring voor het mysterie.

Familieleden zijn woedend over de manier waarop ze het nieuws over het aangespoelde wrakstuk te horen hebben gekregen. Eenzelfde soort klachten hebben ze al anderhalf jaar, ze voelen zich niet betrokken bij het onderzoek. De familieleden eisen betere voorzieningen, een opvangcentrum waar ze van informatie worden voorzien, geld om daar naartoe te kunnen reizen. Ze willen weten waar hun familieleden zijn, niet waar wrakstukken zijn.

De komende dagen worden spannend, nabestaanden zijn de afgelopen anderhalf jaar door een hel gegaan, vertelt Vlaskamp. 'De Chinese nabestaanden houden hoop en hebben nog steeds een soort tunnelvisie. Ze hopen dat hun familieleden gewoon ergens rondlopen. Ze houden vast aan de meest bizarre complottheorieën, zo geloven sommigen dat het vliegtuig geparkeerd staat op een raar Russisch eiland.'

'Ik benijd de nabestaanden van de MH17'

De eerste maand na de vermissing van MH370 werden nabestaanden gekweld door geblunder van Malaysia Airlines en de Maleisische autoriteiten. Tegenstrijdige informatie, botte sms'jes over 'het einde van MH370', hysterische mediabelangstelling en krankzinnige complottheorieën: een marteling was het, zegt Jiang Hui, een van de familieleden.

Franse politie bij het gevonden wrakstuk. Beeld reuters

Zeepokken op wrakstuk

Momenteel is een internationaal onderzoeksteam onderweg naar het Franse eiland Réunion. Volgens het Maleisische ministerie van Transport komen de onderzoekers binnen twee dagen met resultaten. Al worden dit soort uitspraken met enig wantrouwen aangehoord, zegt de correspondente. 'De Maleisische autoriteiten zijn in het verleden vrij rommelig omgegaan met de informatie over MH370.'

Het vliegtuigonderdeel is vrijwel zeker afkomstig van een Boeing 777. Volgens onderzoekers, onder wie een van vliegtuigfabrikant Boeing, is het onderdeel een klep aan de achterkant van de vleugel, een zogenoemde flaperon. Dit twee meter lange stuk zat onder de zeepokken, lieten getuigen weten.

Mocht de flaperon daadwerkelijk afkomstig zijn van vlucht MH370, dan zouden die zeepokken mogelijk een indicatie kunnen zijn waar het toestel is neergestort, legt Vlaskamp uit. 'Aan de hand van de grootte en het soort zeepokken kan bijvoorbeeld worden vastgesteld uit welk gebied het afkomstig is. Overal in zee komen verschillende zeepokken voor, in verschillende watertemperaturen.'

Tijdens de speurtocht naar het vermiste vliegtuig zijn in het zoekgebied de stromingen in kaart gebracht. 'Twee van de grote stromingen 'botsen' tegen Afrika aan, ongeveer ter hoogte van Madagaskar. De kans dat dit wrakstuk van MH370 afkomstig is, is groot', aldus Vlaskamp.

Beeld epa

Tijdlijn

8 maart 2014: MH370, een lijnvlucht van Malaysia Airlines, verdwijnt een uur na het opstijgen van de radar.

9 maart - 15 maart: Het gebied van de zoekactie verandert doorlopend.

15 maart: Het vliegtuig blijkt na het laatste radiocontact nog uren hebben doorgevlogen. Van Kazachstan tot de Indische Oceaan: MH370 kan overal zijn.

24 maart: Maleisië zegt dat MH370 in de Indische Oceaan moet zijn geëindigd. De volgende dag demonstreren familieleden bij de Maleisische ambassade.

3 april: Zoektocht naar zwarte doos begint. Op 6 april worden pulssignalen opgevangen, maar het water in dat gebied is te diep om verder te zoeken.

Oktober 2014: De duurste internationale zoekactie aller tijden begint: onder water onder Australische leiding wordt 60.000 vierkante kilometer van de Indische Oceaan uitgekamd.

29 januari 2015: Maleisië verklaart de inzittenden officieel dood.

29 juli 2015: Een stuk van een vliegtuigwrak, dat is aangespoeld op de kust van het eiland Réunion, is mogelijk een nieuw aanknopingspunt in de zoektocht naar het verdwenen vliegtuig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden