Naastenliefde

Volgens David Sneek (Kunstbijlage, 1 april) is Jezus in de film 'slechts een lichaam dat stap voor stap wordt afgebroken'....

De recensent onderbouwt zijn visie met de bewering dat in de flashbacks de rol van Jezus als messias onderbelicht blijft en dat de expliciete boodschap van Jezus daardoor slechts een voetnoot is geworden in de absurd gruwelijke wereld die de film ons toont.

Gibson toont geen joods verbond van laffe opportunisten; hij toont goede en slechte mensen, ongeacht hun ras of religie en dat is - ook in ons jaar 2004 - niets meer dan realistisch.

Over het geweld in de film is al veel gesproken, maar Sneek draaft wel erg ver door, als hij Jezus een horrorheld noemt. Doordat Jezus de martelingen lijdzaam ondergaat en desondanks aan het kruis bidt voor zijn beulen, brengt hij in praktijk wat hij predikte: naastenliefde, vergeving en liefde voor 'de vijand'.

Dat Gibson Jezus' foltering zo extreem in beeld brengt, versterkt deze essentie van Christus' boodschap juist.

De flashbacks, die volgens Sneek niet meer zijn dan een sporadische afwisseling in de orgie van geweld, breken op beslissende momenten in de film in: juist daar waar de 'kijkpijn' ondraaglijk wordt!

Doordat Jezus de haat niet beantwoordde met wederhaat, toont Hij ons in extremis het enig juiste pad naar een betere wereld. In een maatschappij waarin (om slechts afschuwelijk voorbeeld te noemen)sommige mensen iemand doodschoppen om een vermeend gestolen blikje bier en een scheldwoord, zou Jezus' extreme voorbeeld de kern moeten zijn van elke recensie die nog over de film gaat verschijnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden