Naar Wroclaw om Rotterdam te filmen

Paul Marbus (52) speurt naar geschikte locaties voor films, commercials en tv-series. 'Een industriestad vol woonkazernes. Helemaal goed.'

'Ik kan redelijk onbevangen naar plekken kijken. Maar ik registreer wel. We zitten nu in Amsterdam, het café van Eye, met uitzicht op 't IJ. Ik zie een filmset. Afgelopen zomer was ik in de groeven van Carrara, in Italië. Overal marmer. Pilaren. Dan denk ik: hier een achtervolgingsscène met James Bond, dat zou geweldig zijn.


'Ik schat dat er in Nederland ruim twintig locatiescouts voor films, tv-series en commercials actief zijn. De meesten werken voor zichzelf. Wij zitten met zijn vieren in een maatschap, Goedzoekers. We delen onze netwerken, het archief met zo'n 600 duizend foto's en we kunnen met elkaar van gedachten wisselen.


'Er ontstaan als vanzelf specialisaties. Ik heb veel gewerkt voor producties waar historie in zit. Karakter bijvoorbeeld, of recentelijk Het Bombardement. Het gaat er niet alleen om of een plek fotogeniek is. Hij moet bereikbaar zijn, om te beginnen. Waar kunnen camera's staan? Perspectief is belangrijk, plat is meestal niet goed. Hoe is het licht? Wat is de overheersende kleur? Zijn er storende geluiden, een autoweg, vliegtuigen, een fabriek? Nee, ik ben niet bang dat de computer ons werk overbodig maakt. Filmen op locatie is nog altijd veel goedkoper dan digitaal iets geloofwaardigs maken.


'Er is geen opleiding. De meesten van ons hebben wel de kunst- of de filmacademie gedaan, productie of art direction. Ik kwam in het vak terecht door een bijbaantje dat ik had als student psychologie: ik was chauffeur voor acteurs in de film De Provincie. De producer vroeg of ik onderweg even foto's kon maken van een pontje, ik meen dat het bij Waardenburg was. Ik had het kennelijk goed in beeld gebracht, het pontje zit in de film.


'Om een beeld van de wensen te krijgen, praat je met de producent, de regisseur of de art director. Maar het gaat ook over budgetten. Is er geld voor aanpassingen? Hoe ver mag de crew reizen? Vervolgens ga je op zoek in het archief, op internet - Street View is een uitkomst. Pas daarna ga je op pad. Je komt in aanraking met alle geledingen van de samenleving. Met zwervers in een desolate buurt, maar ook met de directeur die je nodig hebt voor zijn mooie boardroom.


'We hebben net de serie Van Gogh; Een huis voor Vincent van de EO gedaan. Die komt volgende maand op tv. Het gele huis in Arles moest erin; Van Gogh woonde er en heeft het geschilderd. We hebben wat gevonden in Westbroek, bij Utrecht. Een oude schuur, met kleine raampjes en een balkenconstructie. Een paar panelen erin, klaar. Voor de film Dik Trom wilde de regisseur per se weg van het oubollige. Het moest juist fris, modern, een beetje artificieel. Het is een vakantiepark in Hellevoetsluis geworden.


'Een van de mooiste projecten vond ik Karakter. Regisseur Mike van Diem koos sterk voor beeld. Voor het oude Rotterdam ben ik overal naar toe gereisd. Birmingham en Manchester bleken toch te Engels. Te veel rode baksteen. Gdansk was Nederlands, maar te pittoresk. Antwerpen zit erin, Hamburg en Wroclaw. De production designer van Schindler's List had me op Wroclaw gewezen. Een industriestad vol woonkazernes. Rauw, bruin-zwart. Helemaal goed.


'Ik werk nu aan de tweede serie van A'dam - E.V.A. Dat is drama met een documentair karakter. Dat is weer een andere uitdaging. De scènes spelen zich af in de werkelijkheid. Het huis van een trambestuurder is het huis van een trambestuurder. Het gaat tot in de details. Als de personages ergens gebak eten, gebruiken ze het bestek dat daar in huis is.


'Mijn droom? Tja, als je de spectaculaire locaties ziet en ongelooflijke budgetten - een James Bond-film, natuurlijk. Ik ben fan, dat speelt ook mee.'


DE FILMS MET DE BESTE LOCATIES

1. Diamonds Are Forever (1971). 'Twee uitersten in één film. Historisch Amsterdam met de Magere Brug en de Reguliersgracht samen met een spectaculaire villa in Palm Springs, het Arthur Elrod House van architect John Lautner.'


2. The Truman Show (1998). 'Alles lijkt decor, maar er is wel degelijk veel gefilmd op locatie, in het kustplaatsje Seaside in Florida. De film draait er juist om dat alles is nagebouwd.'


3. The Shining (1980). 'Het exterieur van The Timberline Lodge in Oregon, in de film 'The Overlook Hotel'. Desolaat en sinister van zichzelf, nog zonder de invloed van Stanley Kubrick, Jack Nicholson en production designer Roy Walker.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden