Naar de opera, in spijkerbroek

Het Reisbureau van volkskrant-reizen.nl verzamelt geheimtips. Ouderwetse staanplaatsen, dure champagne en het kleinste theater ter wereld: deze weekgaan we naarde opera....

Het is een belevenis, naar een concert in een van‘s werelds vermaarde operahuizen. Maar waar vind je de beste opera? In welke zaal moet je een keer zijn geweest? En hoe kom je aan kaartjes?

Hieronder de beste tips die opera-liefhebbers achterlieten op volkskrantreizen.nl.

Marisol & Michael zijn onder de indruk van de Metropolitan Opera in New York (de MET). Aan de buitenkant lijkt het gebouw op een kathedraal door de mooie ramen en binnen hangt een reusachtig schilderij van Chagall. Zij zagen er Carmen in een productie van Franco Zefferelli, met echte dieren en een kinderkoor op het toneel. Elke zitplaats heeft een speciaal display dat het libretto weergeeft, zonder de voorstelling te verstoren. Helemaal boveninzijn ouderwetse staanplaatsen.

Nu is de MET nogal bekend, maar Marieken ontdekte in New York ook het ‘kleinste operahuis ter wereld’, de Amato Opera. ‘Met 107 stoelen zit je altijd op de eerste rang, en dat voor 35 dollar. Veel zangers van de MET komen hier in het weekend zingen, dus kwaliteit is gegarandeerd. Ze raadt aan er snel bij te zijn: ‘Anthony Amato is bezig aan zijn 60e seizoen, hij is inmiddels 87 jaar en staat zelf nog te dirigeren’.

De sfeer in het fenomenale gebouw van de Opera House in Sydney is ‘laid back Aussie’ volgens Marisol & Michael: ‘Totaal niet stijf, maar je valt ook niet uit de toon als je in vol ornaat, dus in black tie en gala komt.’ Ze vermaakten zich met de lichtkrant met het libretto boven het toneel. ‘Zeer geestig en eigentijds vertaald’. Olaf de Groot is ook erg te spreken over de Opera House, hij vindt er de akoestiek fantastisch.

Katriena gaat graag naar de Komische Oper in Berlijn. ‘Daar laten ze zien dat opera zichzelf ook niet altijd serieus hoeft te nemen. Bovendien ben je er welkom in je spijkerbroek en is het redelijk betaalbaar.’

Volgens Hans ben je iets verderop in de Deutsche Staatsoper ook welkom in spijkerbroek. Hij kocht voor deze zaal met allure een kaart voor La Traviata. Voor vijftig euro had hij een plaats in het midden op het eerste balkon. Hij vond de Staatskapelle Berlin, het huisorkest, van grote klasse. ‘Ik baseer mijn mening op één bezoek, maar ik raad aan: spring een keer in het diepe en begeef je tussen de krakeling-etende, dassendragende, grijze medemens.’

Erick van den Hoogen tipt het vernieuwde en verbouwde Royal Operahouse in Londen in Covent Garden. Een mix van Engelse nouveau riche, oud aristocratisch publiek en jonge yuppen. ‘De ene helft van het bezoek zit op de trappen een biertje te drinken. De andere helft vermaakt zich met dure champagne en dineert voor, tussen en na de voorstelling in de fantastische lounge.’ De Royal Opera bewaart altijd kaarten voor de vrije dagverkoop. Die zijn dan voor 15 pond te koop. Maar dan moet je wel op de dag van de voorstelling ‘s morgens om 7 uur in de rij gaan staan.

De Lyrische Opera in Singapore heeft geen sterren van wereldfaam. Wel aanstekelijk enthousiasme en kaarten die niet boven de 60 euro komen, schrijft J. Stael. Hij moet bij de uitvoeringen in het buitenland vaak aan Amsterdam denken: ‘Heus, de kwaliteit in Nederland is uitstekend en de enscenering vaak een verademing vergeleken met de nogal oubollige uitvoeringen elders’.

Marian Holthuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden