Naar alle uithoeken van de dance

Zuigende technogroove en rock 'n roll in een elektronisch jasje wisselen elkaar af tijdens het festival 5 Days Off in de Amsterdamse Melkweg....

Van onze medewerker Jeroen Junte

Toch is het vooral de avontuurlijke line up die van 5 Days Off zo'n bijzonder dancefestival maakt. Van de anarchistische technopunk van Chicks On Speed of de zwoele discohouse van Metro Area tot de opruiende garage van Audio Bully's; alle uithoeken van dance worden verkend.

5 Days Off, dit jaar voor de derde keer, heeft slechts duizend bezoekers nodig om een succes van elke avond te maken. Afgelopen woensdag en donderdag lukte dat makkelijk. De openingsavond is doordrenkt met nostalgie naar de jaren tachtig. Dat de kille beats en dreigende synthesizerdeuntjes van weleer net in zwang komen nu er weer een economische recessie heerst, zullen we maar als een bizarre speling van het lot beschouwen.

Nu electroclash zich ontdoet van alle hype – al waren ze nog wel te zien in de Melkweg, de asymmetrische kapsels, schoudervullingen en fluorescerende riempjes – blijkt het wel degelijk muzikaal interessant.

Naast de lo fi-aanpak door gebruik van ouderwetse casio-synthesizers,goedkope drumcomputers en natuurlijk de vocoder, sijpelt ook steeds meer van het gedachtegoed uit dit donkere decennium door. Het New Yorkse LCD koppelt een dosis rauwe punkenergie aan de eigengereide alleskan-mentaliteit van new wave. Tel daar de zuigende techno-groove en de chaotische podiumpresentatie van Happy Mondays bij en voilà; ouderwetse rock 'n'roll in een electronisch jasje.

Ook weinig verfijnd maar uiterst vermakelijk is de dj-set van 2 Many DJ's back to back met dj Tiga. Af en toe hysterisch maar uiterst effectief bespelen ze de dansvloer met bizarre platenkeuzes.

Zo komt de Canadese dj weg met een lang uitgesponnen versie van French Kiss van Lil'Louis, de vrees van elke dj. Want hoe kun je een dansvloer na deze kraker nog bij de les houden? Juist ja, met dj Tiga's stuiterende remix van Hot in Here van Nelly.

Vervolgens staan de twee Belgischebroertjes Dewaele te popelen om het over te nemen met de geflipte bubblegum-pop van The Neptunes voor tiener-idool Justin Timberlake. Hier wordt het ouderwetse dj-ambacht van het draaien van zowel hitjes als meer obscuur materiaal beoefent, net zoals in de jaren tachtig.

De brug naar het heden wordt een dag later geslagen door DJ Stingray, de nog levende helft van het enigmatische electro-duo Drexciya uit Detroit. Bijna autistisch – elk oogcontact met het publiek wordt vermeden – draait hij de vuigste electro, ontdaan van elke melodie en zelfs emotie. Maar de kale ritmes hebben dezelfde uitwerking als een snuf jeukpoeder in de onderbroek.

Drie nachten zitten er inmiddels op, nog twee te gaan dus. Vanavond nog de opzwepende Braziliaanse drum 'n'bass van dj's Marky en XRS. Morgen staat voormalig Underworld-dj Darren Emerson op het programma. Dat wordt weer afzien.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden