Naam Van Gend & Loos delft alsnog het onderspit

De naam Van Gend & Loos heeft heel wat meegemaakt: Napoleon, de komst van de stoomtrein en twee wereldoorlogen. Maar de overname door Deutsche Post werd hem fataal....

Bedrijfsnamen kunnen niet worden beschermd. Hoe oud ze ook zijn, hoe groot hun historische lading ook is, er is niemand die kan beletten dat ze op een dag zomaar worden vervangen door een zielloze afkorting. Maandag overkwam het Van Gend & Loos. Het 207 jaar oude bedrijf moet voortaan door het leven onder de naam DHL.

Weg is de relatie met de Napoleontische tijd. Jan Baptist Van Gend, koetsier, en Maria Francisca Loos, hotelhoudster, trouwden op 18 oktober 1797. Snel daarna besloten ze hun krachten te bundelen. Het hotel van Maria aan de Antwerpse Eiermarkt diende als overslagpunt van pakketjes en overstapplaats voor reizigers. Jan Baptist ging ze voortaan vervoeren .

Van Gend bouwde zijn netwerk snel uit. Vanaf 1826 liet hij dagelijks een dilligence rijden tussen Antwerpen en Amsterdam. De rit duurde van vijf uur 's morgens tot acht uur 's avonds en een enkeltje kostte destijds 9,25 gulden.

Aan de onstuimige groei kwam pas in het midden van de negentiende eeuw een einde. Door de komst van de stoomtrein raakte de dilligence snel uit de gratie. In 1885 was het familiebedrijf op sterven na dood. Een stafmedewerker, Hippolyte Collignon, bood uitkomst. Hij kocht het bedrijf op en vormde het om tot een vrachtvervoerder. Van Gend & Loos (de naam bleef behouden) fungeerde voortaan als kruier voor rederijen en spoorwegmaatschappijen.

Dat ging zo'n veertig jaar goed. Tot de voorlopers van de NS in 1927 besloten dat ze zelf het vervoer van en naar hun stations wilden doen. De familie Collignon had daarop geen andere keus dan de Nederlandse divisie voor 3,5 miljoen gulden aan de Spoorwegen te verkopen. Het hoofdkantoor ging van Antwerpen naar Utrecht, maar de naam Van Gend & Loos overleefde weer.

Een lange periode van bloei volgde, alleen onderbroken door de Tweede Wereldoorlog. Pas begin jaren tachtig ging het mis. Door stijgende brandstofprijzen, hoge lonen en een moordende concurrentie belandde het bedrijf in 1982 in het rood. De directie besloot de banden met de NS te verbreken en zich helemaal te richten op wegtransport. Het spoor was te weinig flexibel om de veeleisende klanten te bedienen. Het gevolg was dat de NS van het bedrijf afwilde. In 1986 werd het verkocht aan Nedlloyd. De naam bleef - weer - behouden.

Dertien jaar later was ook Nedlloyd op Van Gend & Loos uitgekeken. Het bedrijf werd verkocht aan Deutsche Post . Vlak daarna kocht het postbedrijf ook de niet-Amerikaanse activiteiten van DHL. Nu acht het de tijd rijp om al zijn pakketbezorgers samen te voegen. 'We willen dat DHL borg staat voor een uniforme service en kwaliteit voor onze klanten wereldwijd.' De naam Van Gend & Loos, die lang borg stond voor kwaliteit en daarom overleefde, is nu wel overbodig.

Schrale troost voor Van Gend & Loos: Ook het Zwitsers Danzas maakt deel uit van de rebranding. Weg is de relatie met de Franse luitenant Louis Danzas, die de slag bij Waterloo overleefde en een transportonderneming oprichtte, die vooral gebruik maakte van stoomtreinen.

En DHL? De Amerikanen Dalsey, Hyllblom en Lynn begonnen in 1969 met expressvervoer via de lucht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden