Interview

Na vier jaar en minstens vierhonderd sollicitaties aan de slag bij Uber

Na vierhonderd vergeefse sollicitaties heeft Paul nu een 'baan': taxichauffeur via de omstreden app Uberpop. 'Een particulier die anderen tegen vergoeding een zitplaats in zijn auto aanbiedt.'

Paul (niet zijn echte naam) in zijn auto in Amsterdam. 'Dit is de 21ste eeuw, door internet moeten we op een andere manier met het begrip arbeid omgaan.'Beeld Ton Koene

Het modewoord 'transparant' is zonder meer van toepassing op Uberpop, de app die het sinds een maand mogelijk maakt om in en rond Amsterdam amateurtaxichauffeurs te bestellen.

Laatst rijdt Paul (63) naar Oudekerk aan de Amstel om een vrouw af te halen die een glaasje is gaan drinken met collega's. Amper is de Uberpopchauffeur uit zijn eigen ruime, niet als taxi te herkennen middenklasser gestapt, of het hele terras heet hem welkom.

'Paul, mooi op tijd.' Volgen nog wat vragen die doen vermoeden dat de mensen op het terras hem kennen.

Ja, lacht Paul thuis in zijn flat, het wil wat met die 'transparantie'. Wie via de app van Uberpop een chauffeur bestelt, ziet meteen de voornaam van die chauffeur, waar hij op dat moment rijdt of stilstaat, welk autotype hij rijdt en wat het kenteken is.

Op het terras in Ouderkerk is, in afwachting van de taxi, de chauffeur door Google gehaald. Wie handig is, achterhaalt via het kenteken al snel de eigenaar van de auto. Vandaar dat onthaal.

Met dank aan Google had het terras hem van alles kunnen vragen. Over juridische zaken (zijn opleiding) bijvoorbeeld, ondernemen (heeft altijd bedrijfjes gehad), arbeidsmobiliteit en outplacement (zijn laatste baan), leeftijdsdiscriminatie en ook over hoe het voelt om na vier jaar en minstens vierhonderd sollicitaties de handdoek in de ring te gooien.

'Paul' bij zijn auto.Beeld Ton Koene

'Geweldig initiatief'

Bij Uber heeft Paul deze zomer eindelijk beet. Niet dat hij nu een baan heeft, hij is niet in dienst van het in oorsprong Amerikaanse internetbedrijf dat vraag ('Ik wil een taxi') en aanbod ('U mag in mijn auto meerijden voor ruwweg de helft van de prijs van de reguliere taxibranche') middels een app samenbrengt. Maar hij kan wat gaan doen. Hij raakte zijn huis kwijt en betrok een half jaar geleden een flat met een huurprijs van 1.000 euro per maand. Dat red je niet als je eigen bedrijfje niet loopt.

Een geweldig initiatief, jubelt Paul over Uber. De ondernemer in hem neemt het woord: 'Had ik het maar zelf bedacht.' Vroeger, toen hij nog een baan had, reisde hij de hele wereld rond en zo leerde hij Uber in de Verenigde Staten kennen. Als klant.

Nu is hij chauffeur. Een van de eersten. Na een gesprekje op het Amsterdamse Uber-kantoor, overlegging van een verklaring van goed gedrag en van zijn auto- en verzekeringspapieren en een 'keuring' van de auto zelf. Met ruwweg twintig uur per week taxichauffeur spelen heeft hij in deze eerste maand 1.200 euro verdiend. Daar moeten de kosten van brandstof en afschrijving nog vanaf.

Een klant zoekt naar een taxi in de buurt via de Uber-app.Beeld ANP

Transparant

Uber maakt de tongen nogal los, wereldwijd. Kom bij Paul niet aanzetten met begrippen als werkverdringing (vinden vakbonden), oneerlijke concurrentie (taxibranche) of illegaliteit (overheidsinspecteurs). Nu nemen de jurist en arbeidskundige in hem het woord: 'Ik ben een particulier die, volkomen transparant, aan een andere particulier tegen vergoeding een zitplaats in mijn auto aanbiedt. Dit is de 21ste eeuw, door internet moeten we op een andere manier met het begrip arbeid omgaan. Technologie en digitale netwerken breken markten open.

'Iedereen heeft de mond vol over dienstbaarheid, de klant centraal zetten. Alles is bij Uber transparant. Klanten geven ons een beoordeling, iedereen kan die zien.' Paul heeft nu een beoordeling van 4,67 op de maximale vijf sterren. Moet beter kunnen, vindt hij zelf.

Hij maakt wel grappige dingen mee als chauffeur. De helft van zijn klanten kwalificeert hij als 'Nederlandse yup' die foetert op het gebrek aan service in de reguliere taxibranche. Van de overigen is 80 procent Amerikaan.

Waar Paul écht om moet lachen: 'Dat ik nog eens zou moeten zeggen tegen de Nederlandse overheid: schaar je achter Neelie Kroes!' De EU-commissaris is woedend dat een innovatief bedrijf als Uber niet wordt omarmd en onder meer in Brussel in de ban is gedaan. Ook komisch: 'Voor het eerst in de geschiedenis staan alle Amsterdamse taxichauffeurs nu achter bestaande regelgeving.'

'Paul' in zijn auto.Beeld Ton Koene

Onbeschofte taxichauffeurs

Paul zegt dat Amsterdam heus niet het alleenrecht heeft op onbeschofte taxichauffeurs. 'Ik heb over de hele wereld gereisd en overal woedt dezelfde stammenstrijd.' Overal zijn ook keurige, goed werk leverende chauffeurs.

Zo vertrouwenwekkend groot is dat aandeel van die laatsten nu ook weer niet dat Paul 'met open vizier' de discussie met de beroepschauffeurs aangaat. Laatst heeft hij wel met naam en toenaam de openbaarheid gezocht en achteraf gezien heeft hij daar een beetje spijt van.

Paul heet namelijk geen Paul. Nu de taxiwereld zo opgewonden reageert op Uberpop - de nieuwkomer is een 'kakkerlak' annex 'snorder' - verkiest hij de anonimiteit.

Geheel vrijblijvend geeft hij de TCA-chauffeurs een advies: 'Een initiatief als Uber kan alleen maar succesvol zijn bij de gratie van het onvermogen van de ander. Ik zou zeggen: wordt ook eens transparant. Geef de klant ook de mogelijkheid om de kwaliteit te beoordelen.'

Vorige week is Paul in de omgeving van het Leidseplein op één avond tweemaal 'besteld' en tweemaal doemde er geen klant op. Kan inderdaad zo maar een actie van een TCA-chauffeur zijn, schat hij in.

Deze middag, tijdens een rit, passeert Paul in de hoofdstedelijke binnenstad twee TCA-chauffeurs. Het zou dus in theorie kunnen dat die chauffeurs ook een keer de Uberpop-app hebben gedownload, zich als klant hebben voorgedaan, over een fotografisch geheugen beschikken, auto/ kenteken herkennen, en vervolgens... 'Dat is vergezocht', zegt Paul. 'Zo wil ik niet werken.'

Uberpop, de helft goedkoper

Het Amerikaanse internetbedrijf Uber biedt sinds vorige maand een app aan waarbij particulieren met hun eigen auto zijn te bestellen als taxi. Uberpop is vooralsnog alleen in Amsterdam actief, uitbreiding naar Utrecht is de volgende stap. De taxiklant moet een app down-loaden en creditcardgegevens doorgeven. Daarna kan via de app de (dichtstbijzijnde) chauffeur worden opgeroepen. Een taxirit met een Uberpopchauffeur is ruwweg de helft goedkoper dan met een reguliere taxi. De chauffeur verdient 80 procent van de ritprijs, de rest gaat naar Uber. Hoeveel particulieren nu als Uberchauffeur in en rond Amsterdam rijden, wil het bedrijf niet zeggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden