Na vanavond kan uw hippe Apple ouderwets zijn

Vanavond presenteert Samsung in New York het nieuwste model van de smartphone-reeks Galaxy. Niet eerder hield de Zuid-Koreaanse fabrikant een dergelijke presentatie in de Verenigde Staten. Blijft Apple in de strijd der giganten op de smartphonemarkt overeind?

DOOR PETER VAN AMMELROOY

Nadat ze elkaar maandenlang vooral in rechtbanken hebben bevochten, verplaatst de strijd tussen Samsung en Apple zich weer eens naar waar die thuishoort: naar het gebied van de innovatie. De Zuid-Koreanen onthullen komende nacht (Nederlandse tijd) hun nieuwe 'mobiele' vlaggeschip. De Galaxy S IV moet Apple's iPhone definitief de smartphonekroon ontfutselen.

Het afgelopen jaar lag Samsung al behoorlijk op stoom in de belangrijkste stammenstrijd van de telecomsector. Het bedrijf verkocht wereldwijd meer smartphones dan zijn rivaal - 216 miljoen exemplaren voor Seoul tegen 136 miljoen stuks uit Cupertino. Alleen in de Verenigde Staten bleef in het laatste kwartaal een nipte meerderheid van de mobiele bellers Apple trouw, dankzij de iPhone 5.

Dat moet de reden zijn waarom Samsung besloten heeft om de S IV op vijandelijk gebied te introduceren.

Voor het eerst houdt het Zuid-Koreaanse bedrijf de introductiebijeenkomst voor een nieuwe mobiele telefoon in de Verenigde Staten, en wel in New York. De locatie van het evenement ligt in hartje Manhattan. Radio City Music Hall is voor Amerikanen 'the showplace of the nation', waar ze hun grootste prijsuitreikingen en concerten houden. Het feest voltrekt zich op 10 minuten lopen van de Apple-winkel op Fifth Avenue, het kroonjuweel onder de vierhonderd 'stores' van de elektronicamaker.

Sinds september vorig jaar, toen Apple de iPhone 5 introduceerde, heeft Samsung zich aan een fraai staaltje psychologische oorlogsvoering gewaagd. Een van de betere speldeprikken was een filmpje waarin Apple-adepten in een lange rij voor een Apple-winkel staan te wachten om het nieuwste mobieltje te kopen.

Draadloos

De fans speculeren driftig over de mogelijkheden van het toestel. Ondertussen tonen passerende bezitters van een Galaxy S III achteloos allerlei handigheidjes die de iPhone mist. Zoals het brede schem en het draadloos gegevens uitwisselen door twee toestellen dicht tegen elkaar te houden (near field communication).

De sterkste sneer deelt het spotje uit met een scène waarin een 'ouder' stel zich aan het begin van de rij meldt en een jongen op een stoel toespreekt: 'Dankjewel, jongen, dat je onze plek even bezet hebt gehouden.'

De iPhone is het mobieltje voor je ouwelui - dat was de voornaamste boodschap van het plaagstootje. Het is een beeld dat kennelijk beklijft, want daarna kwamen er meer berichten dat Apple zijn 'coolness' aan het verliezen is. 'Tieners vertellen ons dat Apple passé is', vertelde Tina Wells van Buzz Marketing, een in jeugdmarketing gespecialiseerd bureau.

In andere peilingen onder de jeugd over hun favoriete merk loopt de waardering voor Apple eveneens terug. In een onderzoek van de Amerikaanse zakenbank Piper Jaffray zei 67 procent van de jongeren nog wel de aanschaf te overwegen van een iPhone als ze aan een nieuw mobieltje toe zijn. Opvallender was de tweede plaats voor Samsung, met 22 procent. Opmerkelijk, want de Zuid-Koreanen werden een jaar eerder door niemand genoemd.

Navraag bij Nederlandse specialisten levert geen onderbouwing op voor de stelling dat Apple niet meer hip zou worden gevonden. Een woordvoerder van aanbieder Hi zegt dat KPN's jeugdmerk 'helaas' geen uitspraken kan doen. Bij T-Mobile, dat in de Amsterdamse Kalverstraat vorige week zijn eerste Youngstore heeft geopend, zijn ze iets spraakzamer. 'We horen ook wel geluiden', aldus een zegsman, 'maar we zien het niet terug in de cijfers.' Het is in elk geval niet zo dat Apple geen, of een minder prominente plek heeft gekregen in de Youngstore, waar jongeren toestellen kunnen proberen. 'Sterker nog, we hadden bij de opening een aanbod met de iPhone 4S.'

'Ik ben niet zo thuis in de hersenspinsels van de jeugd', lacht Ed Achterberg, analist bij Telecompaper in Houten. 'Natuurlijk blijft geen merk eeuwig hip, maar uit de markt pikken we geen signalen op dat Apple op zijn retour is.' Zijn 15-jarige zoon nam een afdankertje van zijn vader - een iPhone - gretig in ontvangst.

Uitstraling

Uit cijfers van Telecompaper blijkt dat 24 procent van de jongeren voor een iPhone kiest en 34 procent voor een Samsung-toestel. In de groep 50-plussers zijn de rollen omgekeerd: maar 16 procent opteert voor Apple en 44 procent voor Samsung.

Misschien heeft de populariteit van Samsung toch ook andere oorzaken, denkt Achterberg. 'Apple heeft één toestel en één besturingsysteem, en heeft een topsegment-uitstraling. Dat is voor sommige mensen aantrekkelijk. Samsung biedt veel meer variatie, met telefoons voor elk segment, voor elke doelgroep, voor verschillende portemonnees.'

In Nederland, zegt Achterberg, ligt Apples marktaandeel rond de 20 procent. 'Het kan best zijn dat ze dat genoeg vinden.'

Apple geeft relatief weinig geld uit aan advertenties. Samsung hangt zijn posters zowat in elk bushokje en op elke billboard. Het bedrijf huurde Carice van Houten in als gezicht van zijn Galaxy-tablet - hoewel de website MobileMac ontdekte dat de actrice twittert via een iPhone. De Zuid-Koreanen trokken vorig jaar 8,8 miljard euro uit voor 'marketing en advertenties'.

Samsung is ook soepeler in zijn tarieven - voor consumenten, belbedrijven en andere zakelijke klanten. Het bedrijf stunt geregeld met 'cash-back'-regelingen. Het laat zijn toestellen prettig geprijsd bundelen met een krantenabonnement. Bij Apple zijn de prijskaartjes in beton gegoten.

De grote vraag is wat Apple dit jaar vanuit Cupertino tegen deze concurrentie in de strijd werpt. Het bedrijf heeft sinds de eerste iPhone (2007) elk jaar een model uitgebracht, drie keer in juni en de laatste twee keer in de herfst. Analisten zien in hun glazen bol een verbeterde iPhone 5 en een goedkopere versie voor consumenten met een beperkter budget.

Schrijf de Californiërs niet te snel af, waarschuwt Achterberg van Telecompaper: 'De dynamiek van de markt is zodanig dat ik Apple niet zomaar zie verdwijnen.'

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden