Na ruim 300 Grote Prijzen lijkt Rubinho uitgereden

JOOST PIJPKER

Tijdens een persconferentie in het najaar van 2006 drukte een Braziliaanse journalist Michael Schumacher een grote plastic schildpad op wieltjes in de handen. De zevenvoudig wereldkampioen uit Duitsland stond in São Paolo aan de vooravond van de Grand Prix van Brazilië, de afsluitende race van zijn (toen nog) laatste seizoen in de Formule 1.

Een afscheidscadeau, legde de reporter uit. Als herinnering aan Rubens Barrichello, tot dat seizoen zijn teamgenoot bij Ferrari. Met een scheve glimlach ontving Schumacher het speelgoedbeest dat de verhoudingen tussen hem en de Braziliaan symboliseerde: 'Schumi' voorop en Barrichello daar stapvoets achteraan.

Het karakteriseerde de moeite die de Braziliaanse autosportfans hadden met de positie van hun landgenoot binnen het Italiaanse Formule 1-team. Toen ze beseften dat Barrichello niet in staat was in de voetsporen te treden van legendarische coureurs als Nelson Piquet en Ayrton Senna, restte hem in eigen land weinig meer dan spot.

Zondag rijdt de Braziliaan in São Paolo mogelijk zijn laatste race in zijn 19-jarige loopbaan. Hoewel hij met liefde nog een seizoen zou doorrijden, is zijn huidige team Williams druk op zoek naar vervanging. En de ploegen die nog een vacante plaats in de cockpit hebben, vragen om een aanzienlijke financiële bijdrage van de coureur.

Zijn collega en landgenoot Felipe Massa adviseerde Barrichello dan ook te stoppen. 'Na alles wat hij heeft bereikt in de F1 zou ik het niet kunnen aanzien dat hij op jacht moet naar sponsors. Ik heb hem gezegd dat hij zijn loopbaan beter een passend einde kan geven. Een loopbaan waar meeste coureurs alleen van kunnen dromen', aldus Massa op een Braziliaanse site.

Met ruim driehonderd wedstrijden klom Barrichello vaker in de cockpit dan elke andere coureur. Wanneer hij nu zou stoppen, moet Schumacher nog bijna twee seizoenen doorrijden om hem in te halen.

Op zijn erelijst staan elf overwinningen. Helaas ontbreekt de winst op het circuit van Monaco, de 'grootste' wedstrijd op de kalender. En ook de wereldtitel in de Formule 1 won 'Rubinho' nooit. Twee keer was hij de beste van de rest, achter zijn superieure teamgenoot Schumacher. Die successen beleefde hij pas na een carrière van bijna tien jaar in de koningsklasse van de autosport. Toen Barrichello in 1993 de overstap naar de F1 maakte, gold hij als een veelbelovend coureur. Maar de eerste zeven jaar reed hij in onbetrouwbare auto's, waardoor zijn talent zelden zichtbaar werd.

In zijn tweede jaar kwam hij bij een ongeluk bijna om het leven. In de vrijdagtraining voor de Grand Prix van San Marino raakte de Braziliaan na een crash bewusteloos en slikte hij zijn tong in. Het ingrijpen van hulpverleners voorkwam dat hij stikte. In het ziekenhuis kreeg Barrichello bezoek van zijn voorbeeld Senna, die in datzelfde weekeinde verongelukte.

Na zijn succesvolle jaren bij Ferrari maakte Barrichello de overstap naar Honda, waar hij in de schaduw van Jenson Button drie lastige seizoenen beleefde. Met twee overwinningen en een derde plaats aan het einde van het seizoen schitterde hij nog een keer in 2009, wel het jaar dat zijn teamgenoot Button kampioen werd.

Zondag valt er in Brazilië voor de toppers van 2011 weinig meer te halen; het seizoen is vrijwel voorbij. Misschien krijgt Barrichello daardoor de kans om die ene belangrijke overwinning te behalen: in zijn geboortestad São Paolo, voor de ogen van 'zijn' publiek.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden