Na NS ook ProRail in de fout bij aanbestedingen

ProRail heeft de verlenging van vier spooronderhoudscontracten verborgen gehouden voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de eigen raad van commissarissen. De contracten met aannemers hadden een looptijd van 3,5 jaar, maar ProRail heeft ze stiekem verlengd tot tien jaar. Waarschuwingen van het personeel werden door de directie genegeerd.

Medewerkers van ProRail repareren een kapotte bovenleiding. Beeld anp

'Dit kan niet door de beugel', zegt staatssecretaris Wilma Mansveld over het onderzoek van bureau PwC in een brief aan de Tweede Kamer.

Vlekkeloze bestuurder viel in eigen zwaard

Gerommel met aanbestedingen kostte eerder deze maand NS-directeur Timo Huges de kop. Leest u hier het profiel van de gevallen topman, geschreven door Marcel van Lieshout.

De contracten zijn gesloten met aannemers als BAM, Strukton, VolkerRail en Asset Rail, die het dagelijks onderhoud aan het spoor verzorgen. Volgens ProRail werden die contracten vroeger onderhands uitgegeven, maar sinds 2013 bekijkt de spoorwegbeheerder welke aannemer het meest geschikt is om bovenleidingen en wissels te reparen op geselecteerde trajecten. Daarom moet de spoorwegbeheerder vanaf 2018 de contracten aanbesteden. Tot die tijd mocht ProRail zich houden aan de onderhands gegunde contracten, maar ze niet verlengen.

Uit onderzoek van PwC blijkt dat ProRail de contracten toch heeft verlengd. Het spoorwegbedrijf heeft dat bovendien gedaan zonder het ministerie en de eigen raad van commissarissen daar actief over in te lichten. In de bijlage in een e-mail over een ander onderwerp is de verlenging vermeld, maar volgens Mansveld was dat niet afdoende. 'ProRail moet mijn ministerie proactief en transparant voorzien van informatie van cruciale onderwerpen.' PwC oordeelt dat ProRail door de contractverlengingen geruime tijd niet aan de aanbestedingswetgeving heeft voldaan. ProRails raad van commissarissen heeft al aan de betrokken aannemers gevraagd of de onderhoudscontracten weer kunnen worden verkort.

Het rapport van PwC vermeldt eveneens dat er bij het personeel twijfels waren over ingeslagen weg. De directie heeft aan die medewerkers een vrijwaring voor hun handelen gegeven: zij zouden bij problemen buiten schot blijven.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu arriveert op het Binnenhof voor de wekelijkse ministerraad. Beeld anp

In een reactie laat ProRail weten dat uit het rapport blijkt dat het 'niet goed is verlopen'. Een woordvoerster zegt dat een aantal betrokkenen vond dat tienjarige contracten onderhoudsaannemers 'meer ruimte geven om te kunnen investeren en innoveren'. Bovendien zegt ProRail dat het om contracten voor maximaal tien jaar ging.

Mansveld wil voor september duidelijk hebben hoe de verantwoordelijkheden binnen de ProRail-top zijn verdeeld. Ook gaat ze de werkcultuur in het bedrijf aan de orde stellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden