Nieuws

Na maandenlang steggelen heeft Biden zijn infrastructuurplan. Kosten: 1.000 miljard euro

De Amerikaanse regering heeft dinsdag met steun van enkele Republikeinse senatoren een enorm infrastructuurplan door de Senaat gekregen. Het is een doorbraak in het verdeelde Washington en voor velen het bewijs dat Democraten en Republikeinen wel degelijk kunnen samenwerken.

Wegwerkzaamheden in Miami, Florida. In de VS zijn veel bruggen, wegen, vliegvelden en spoorwegen sterk verouderd. Een groot infrastructuurplan moet daar verandering in brengen. Beeld Getty Images
Wegwerkzaamheden in Miami, Florida. In de VS zijn veel bruggen, wegen, vliegvelden en spoorwegen sterk verouderd. Een groot infrastructuurplan moet daar verandering in brengen.Beeld Getty Images

De Amerikaanse president Joe Biden heeft dinsdag groen licht gekregen van de Senaat voor een prestigieus infrastructuurplan, waarvoor de Senaat eerder al de hoofdlijnen goedkeurde. De investering van 1.200 miljard dollar (rond de 1.000 miljard euro) moet de verouderde Amerikaanse bruggen, wegen, vliegvelden en spoorwegen moderniseren. ‘Het openbaar vervoer is niet naar behoren en dat moet veranderen’, schreef de president dinsdag op Twitter.

Joe Biden noemt de deal ‘historisch’, omdat die tot stand kwam met behulp van Republikeinen. Dat betekent iets in het sterk gepolariseerde politieke klimaat van de VS. Eerder zei Biden dat de deal het bewijs is dat de Amerikaanse democratie werkt, dat Washington werkt – precies wat de president sinds zijn verkiezing wil uitstralen.

Maandenlange debatten

Om de politieke agenda’s van de Democraten en Republikeinen meer op één lijn te krijgen, gingen aan de stemming van dinsdag maandenlange debatten vooraf. Het was de vraag of de regering de zegen van de Senaat zou krijgen. Voor dit enorme plan was de steun van een ruime meerderheid van de Senatoren nodig. Uiteindelijk stemden negentien gematigde Republikeinen voor, net genoeg om aan die ruime meerderheid te komen. Ondanks druk van oud-president Donald Trump, stemde zelfs minderheidsleider Mitch McConnell vóór deze deal. Hoewel hij Democraten doorgaans geen successen gunt, weet de Republikein ook dat zijn achterban in Kentucky baat heeft bij een betere infrastructuur.

In de Verenigde Staten staan veel viaducten op instorten, met het vrijgekomen geld kunnen deze worden opgeknapt. Daarnaast zal het ov-netwerk voor meer Amerikanen toegankelijk worden gemaakt en wordt een deel van het geld in schoon drinkwater geïnvesteerd. Met de geldinjectie worden naar verwachting volgens Biden miljoenen banen gecreëerd.

Republikeinen die dinsdag tegen het infrastructuurplan stemden, deden dat onder meer vanwege de oplopende staatsschuld: die zou de komende tien jaar met 226,17 miljard euro kunnen toenemen.

Afgeslankt plan

Het dinsdag goedgekeurde plan is een afgeslankte versie van het American Jobs Plan dat Biden in april presenteerde. Dat voorstel bleek te veelomvattend en te links voor Republikeinse steun. Tien Senatoren, vijf Republikeinen en vijf Democraten, werkten daarom in juni een nieuw voorstel uit. Het gevolg was dat veel klimaatplannen zijn gesneuveld. Het doel om de CO2-uitstoot terug te dringen overleefde de onderhandelingen wel.

Biden zelf kan nog geen handtekening zetten onder het infrastructuurplan. Dat moet later dit jaar eerst nog goedkeuring krijgen van het Huis van Afgevaardigden. De president zal de Senaat binnenkort nog een ander ambitieus pakket met beleidsvoorstellen voorleggen van bijna 3 biljoen euro. Dat geld is onder meer bedoeld voor kinderopvang, onderwijs, het uitbreiden van de gezondheidszorg en, meer nog dan deze huidige deal, het bestrijden van de opwarming van de aarde. Hiervoor heeft hij niet de steun van Republikeinen nodig, wel die van zijn eigen partij. En het is nog maar de vraag of hij genoeg Democraten enthousiast krijgt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden