Na het baasje kunnen nu ook hond en kat op de biologische toer

Ecofood krokant, 17,67 euro..

Een meute huisvrouwen die zich duwend en trekkend van de ene naar de andere eetkraam voortbeweegt om zich aan het einde van de dag met draagtassen vol gratis monsters weer naar buiten te vechten. Dat is het aloude schrikbeeld dat veel mannen nog steeds weghoudt van de Huishoudbeurs.

Volgens Saskia Paulussen, productmanager van de jaarlijkse beurs, die gisteren in de Amsterdamse RAI van start ging, is het echter nog zorgelijker dat niet alleen mannen, maar ook jongere vrouwen negatieve associaties bij het woord Huishoudbeurs blijken te hebben. 'Een moderne jonge vrouw wil niet als huisvrouw bestempeld worden.' Niet alleen de beurs zelf, maar ook haar bezoeksters bleken de laatste tijd steeds een jaartje ouder te worden.

Tijd dus om na ruim een halve eeuw Huishoudbeurs vooruit te blikken en het imago op te poetsen. In de nieuwe aanpak wordt - 'anders dan de ongewijzigde naam doet vermoeden' - niet meer gesproken van het stoffige huishouden, maar van lifestyle. Wonen en leven in brede zin dus, met daarbij ook ruim aandacht voor onze geliefde huisdieren.

Diervoederbedrijf Biofood heeft dit jaar voor het eerst ook een van de vierhonderd stands in de RAI opgetuigd. 'We hadden hele goede ervaringen met de Libelle- en Margriet-beurs', zegt directeur Wiebe Bijlsma van het bedrijf. 'Het werkt toch het best om je producten direct onder de aandacht van het baasje te brengen.'

Zijn producten beslaan een breed scala aan zuiver biologische en ecologische diervoeders. Na het baasje kunnen nu gelukkig ook de hond en de kat op de macrobiotische toer. 'Dat kan al vijftien jaar', zegt Bijlsma, 'want zo lang zijn wij als grondleggers binnen de petfood-industrie al bezig.'

Bij het grote publiek is Biofood echter nog niet doorgebroken, en het baasje zal de biobrokken in de schappen van Albert Heijn dan ook tevergeefs zoeken. Biofood is uitsluitend via de dierenspeciaalzaak en reformwinkels verkrijgbaar. Bijlsma: 'En dat willen we graag zo houden, want daar weten ze tenminste waar ze over praten. We hopen met de Huishoudbeurs wel op wat meer bekendheid.'

Om het predikaat 'ecologisch' te krijgen, moet het voer volledig uit natuurlijke producten bestaan. Bijlsma: 'Als u eens wist wat een rommel sommige fabrikanten tot voor kort als conserveringsmiddelen gebruikten! Daar werden die honden soms doodziek van. Wij gebruiken alleen natuurlijke conserveringsmiddelen: vitamine E en C.' Verder dienen ook het productieproces en de toeleveranciers gecertificeerd te zijn. 'Geen landbouwgif of kunstmest en alleen het beste bio-hoendermeel van héle scharrelkippen.'

Zoals alle natuurvoedingsproducten zijn ook die van Biofood duurder dan hun niet-biologische concurrenten. Een prijsverschil dat volgens Bijlsma kan oplopen tot 20 à 40 procent. Tot de onlangs gelanceerde Ecofood-lijn behoort naast de afgebeelde krokante hondenbrokken bijvoorbeeld ook een ruim assortiment 'beloningsartikelen kat', waaronder een doosje gistsnoepjes met kattengras voor 3,40 euro.

Bijlsma heeft zelfs een pond 'door een Zwitserse homeopaat samensteld' kruidenmengsel voor de hond in de aanbieding voor 13,59. 'Met ingrediënten als weegbree, brandnetel en zonnebloem een adequate remedie tegen tal van hondenkwalen zoals vacht- en darmproblemen', aldus Bijlsma. 'Aan de ontlasting kun je vaak goed zien of je hond gezond is. Een gezonde hond heeft namelijk een mooie stevige drol.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden