Na het asfalt bedreigt nu de spoorboom de wandelaar

Het wordt steeds moeilijker om wandelaars een stil kronkelig zandweggetje aan te bieden. Na de asfalt eisende automobilist en fietser vormen nu de treinen een bedreiging voor de Nederlandse langeafstandsloper: de onbewaakte spoorwegovergangen worden massaal gesloten....

Van onze medewerkster

Het zijn vooral de onverharde wandelpaden - maar ook ruiter- en fietspaden - die onbewaakte spoorwegovergangen kruisen. Omdat oversteekplaatsen zonder spoorbomen of tunnel als gevaarlijk worden gezien, is het nieuw beleid om de overgangen af te sluiten. Het zou te duur zijn om overal veilige oversteekplaatsen te creëren, zeker als er geen auto's rijden.

Veel klassieke langeafstandsroutes voor wandelaars raken geblokkeerd omdat er plotseling kilometers moet worden omgelopen voor een open spoorwegovergang. Dat die overgang via een geasfalteerde en relatief drukke autoweg loopt, ligt voor de hand. De wandelorganisaties zijn nu in overleg met spoororganisatie Prorail om een oplossing te vinden.

'Op zich zijn wij ook gebaat bij veiligheid', zegt een woordvoerder van het Wandelplatform, 'maar de ongevallencijfers geven aan dat het slechts in 5 procent van de treinongelukken om wandelaars of ruiters gaat. In de overgrote meerderheid van de gevallen (84 procent) gaat het om gemotoriseerd verkeer. Voetgangers zijn zelden betrokken bij spoorwegongevallen.'

In Nederland liggen veertig lange wandelpaden en streekpaden. Opgeteld vormen ze een netwerk van zesduizend kilometer.

Deze wandelroutes zijn grotendeels in beheer bij vrijwilligers en worden gecoördineerd door organisaties als het Wandelplatform en het Nivon; die geven ook de routegidsjes uit.

De wandelorganisaties moeten de route geregeld aanpassen omdat de toestand op de paden verder gebruik onmogelijk maakt. Rustige buitenwegen worden drukke doorgaande routes, wandelaars moeten hun onverharde pad delen met de fietser die asfalt eist en veerbootjes worden uit de vaart genomen omdat ze te duur zijn.

De spoorwegovergangen vormen een nieuwe belemmering voor onbekommerd doorwandelen. Zo loopt het Trekvogelpad tussen Baarn en Hilversum via vijf spoorwegovergangen naar het landgoed Groeneveld.

Omdat na opschoning van het onbewaakte spoorwegbestand slechts twee overgangen zullen overblijven, wordt Groeneveld voortaan onbereikbaar voor de wandelaars van het Trekvogelpad.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden