Na etappewinst moet Pantano op zoek naar werkgever

Schouderkloppen en gejuich bij IAM Cycling, vanwege de ritwinst van Jarlinson Pantano. Betere reclame kon hij niet maken, namens een ploeg die er straks niet meer is.

null Beeld null

Een etappewinst in de Tour de France kan ook een eenmansaanbieding zijn. Natuurlijk, Jarlinson Pantano Gómez was blij met zijn overwinning in het smorend hete Culoz, waar hij Rafal Majka te snel af was. Maar hij weet ook dat hij volgend jaar geen werkgever meer heeft.

De Tour de France is behalve het grootste sportieve evenement in het wielrennen ook een drie weken rondrijdende etalage. Media-aandacht verzekerd en al helemaal bij opvallende prestaties.

Urenlange promotie

Armindo Fonseca reed in de eerste week ruim 200 kilometer op kop. Hij won er geen etappe mee, maar de sponsor zal blij zijn geweest met die urenlange promotie. En Fonseca zal zich ongetwijfeld graag in de kijker willen rijden bij een grotere ploeg dan het Franse Fortunea-Vital Concept.

En dan heeft hij tenminste nog een ploeg. Pantano won gisteren in het shirt van een sponsor die er aan het einde van dit jaar mee stopt. Zijn winst wordt bij IAM Cycling met omhelzingen, klappen op schouders, yes-geroep en gejuich onthaald door onder anderen Michel Thétaz, eigenaar van de ploeg en de man die er 50 miljoen euro in heeft gestopt. Hij is in Culoz, onder andere om de ploeg vanmorgen in de bus te vertellen dat hij trots op ze is. 'Ga zo door', had hij gezegd. Dat een van zijn renners vandaag wint, verandert aan de beslissing om te stoppen niets.

Die blijdschap is wel te verklaren, zegt ploegleider Rik Verbrugghe. Niemand in de ploeg weet wat er gaat gebeuren, wie zijn of haar salaris volgend jaar betaalt en toch moet je als ploegleider een groep renners bij elkaar houden die uit zullen kijken naar een andere werkgever. Zoals winnaar Pantano, die na de etappewinst meteen al vooruitblikt naar een andere wielertoekomst. 'Het is geen geheim dat ik veel aanbiedingen heb.'

Goede sfeer

'Ik heb geprobeerd ze als collectief bij elkaar te houden', zegt Verbrugghe, die dat werk een van de moeilijkste taken in het wielrennen noemt. 'Die aankondiging om te stoppen doet sommige renners misschien wel beseffen dat ze er hier het maximale voor zichzelf uit moeten halen, maar je moet ook zorgen dat de ploeg een ploeg blijft en de renners motiveren om voor elkaar te blijven rijden. Een ritwinst in de Giro d'Italia (Roger Kluge), een ritwinst in de Ronde van Zwitserland (ook Pantano) en dan nu een rit in de Tour, dat is heel goed voor de sfeer in de ploeg.'

Pantano was als enige vluchter uit een grote kopgroep, met nog twee renners van IAM, weggebleven met iemand die ook zal moeten uitzien naar een andere naam op het shirt. Rafal Majka rijdt voor Tinkoff, dat aan het eind van het jaar niet meer kan teren op de diepe zakken van miljardair Oleg Tinkov.

'Dat is raar', zegt ploegleider Steven de Jongh, 'omdat er al andere renners beginnen te tekenen bij andere ploegen. Met Peter Sagan is gesproken door Bora Argon 18, met Alberto Contador door Trek-Segafredo. Er zouden ook wat mensen met ze mee gaan. Het is een gek idee dat de ploeg er volgend jaar niet meer is, maar verder verandert er eigenlijk niet zoveel. We weten dit al sinds Kerst.'

Werkloos

Sagan en Contador hoeven zich geen zorgen te maken over hun toekomst. Voor de renners die zich wat minder hebben bewezen is dat een ander verhaal. IAM-renner Stef Clement: 'Ik kom wel weer aan de bak, maar zeker voor die jonge Zwitsers in de ploeg is dit erg. Zij zijn straks werkloos.'

Een goede notering in de dagrangschikking is voor zo'n jonge Zwitser nog altijd de beste reclame. Of nog beter: hoog in de top van het eindklassement. 'Wij willen gewoon zoveel mogelijk koersen nog winnen', zegt Steven de Jongh van Tinkoff. 'En we doen elke dag mee. Ik denk dat het een heel ander verhaal is als je geen uitslagen rijdt.' Stef Clement, vorige week op de Mont Ventoux: 'Stel je voor dat ik hier had gewonnen. Had ik nooit meer reclame te hoeven maken voor mezelf.'

Peter Sagan. Beeld null
Peter Sagan.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden