Na de zegen kunnen Noortje en Gravin aan de slag

Reportage..

amsterdam In totale verbijstering staat hij aan de ingang van de feesttent bij de startschacht van de Noord-Zuidlijn. Alex Sheerazi, hoofd communicatie projectorganisatie Noord-Zuidlijn, heeft al heel wat feestelijkheden bij grote bouwprojecten meegemaakt, maar de zegening van de boormachines voor de nieuwe metro in Amsterdam slaat alles. Zelfs op de opening van de Betuwelijn door koningin Beatrix kwam minder volk af.

Vierhonderd man is samengedromd bij de bouwput voor het Centraal Station in Amsterdam, van wie 65 van de pers. In de hele wereld wordt geen millimeter ondergronds geboord zonder dat de boor is gezegend, de Noord-Zuidlijn wordt de negende geboorde tunnel in Nederland.

Gingen de vorige acht zegeningen min of meer geruisloos voorbij, in Amsterdam is zo’n rooms ritueel een spektakel, waarop buitenlandse tv-programmamakers afkomen. Onder wie de Belgische oud-keeper Jean Marie Pfaff: ‘De Duitsers kennen mij nog van mijn Bayern-tijd. Het is geweldig wat ze hier doen.’

Voor de 130 veelal Duitse en katholieke tunnelbouwers is de zegening een serieuze aangelegenheid. Als de boor is gezegend, dalen zij met een gerust gemoed af.

Wethouder Hans Gerson stipt een andere betekenis aan. Voor hem is de ceremonie een belangrijk signaal aan de Amsterdammers: ‘Ja, we gaan door. Ja, we gaan de Noord-Zuidlijn afmaken.’

Voordat hij de boormachines zegent, roept deken Ambro Bakker de Heilige Barbara aan, de beschermheilige van tunnelbouwers. Een beeldje van de patrones staat in de startschacht, vanwaar zij waakt over de boorders. Barbara wordt elke ochtend afgestoft door een stoere tunnelbouwer.

De traditie wil dat de boormachines namen hebben, vrouwennamen, boren zijn dames. De boren 268 en 269 heten sinds gisteren Noortje en Gravin, en zijn verzonnen door schoolkinderen.

Als het werk van de deken erop zit, doopt de Tunnelpatin de boormachines. De Tunnelpatin is een peetmoeder, die af en toe bij de boorders langs komt met lekkernijen.

In Duitsland zijn dat vaak vooraanstaande vrouwen. De vrouw van oud-bondskanselier Helmut Kohl was de Tunnelpatin van de Tiergartentunnel in Berlijn.

In Amsterdam is Cecilia van der Pol de uitverkorene, een 24-jarige politicologe en stiefmoeder van drie kinderen.

Gehuld in een bordeauxrode satijnen cocktailjurk, een zwarte stola en op pumps met een grijze mock pythonprint, die verrassend goed combineert met de grijze kazuifel van de deken, steelt ze onmiddellijk de harten van de tunnelbouwers.

Luttele uren eerder was de nieuwe gemeenteraad van Amsterdam geïnstalleerd. Nelly Frijda van de anti-Noord-Zuidlijnpartij Red Amsterdam had het in haar maidenspeech over een vrolijke dag met een treurig tintje. Ze vroeg zich af waarom er geen rabbi, dominee, imam en wichelroedeloper aan de ceremonie meedoen.

Burgemeester Job Cohen: ‘Dank voor uw bijdrage. Dat belooft wat voor de toekomst.’

Laurens Ivens, fractievoorzitter van de SP, deed een ultieme poging Amsterdam ‘tot bezinning’ te brengen en de hele operatie uit te stellen. Het was vergeefse moeite.

De 83 meter lange en 870 ton zware Gravin staat klaar om zich door de betonnen schachtwand te boren. Daarna wachten zand en klei. Ze zal gemiddeld 9 meter per etmaal vorderen. Nog een week en ze gaat aan de slag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.