Na 70 busjaren wordt de BBA uit Brabant verdreven

Ongeloof en onbegrip was er woensdag op het hoofdkantoor van busbedrijf BBA. In een klap raakte de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA) vrijwel zijn gehele thuismarkt kwijt....

Van onze verslaggever Harry van Gelder

BBA verloor gisteren maar liefst vijf busconcessies in Brabant. Vier daarvan gaan naar concurrent Connexxion en haar dochter Hermes. Een ging naar een combinatie van Arriva en Taxibedrijf Renesse.

Algemene directeur Ton Kienhorst van de BBA zei gisteren dat het besluit van Gedeputeerde Staten (GS) van Brabant als een bom is ingeslagen: 'Het is een dreun die we moesten verwerken. Dinsdag kregen we in een kort telefoontje te horen dat we eigenlijk uit de Brabantse markt verdreven zijn.'

Volgens Kienhorst zijn de werknemers 'ineens alles kwijt na zich jarenlang goed te hebben ingezet'.

Kienhorst noemt het bizar dat het vervoer in Noord-Brabant bij Connexxion - 'een overheidsbedrijf, want alle aandelen zijn van de staat' - wordt ondergebracht. 'De aanbestedingen waren toch bedoeld om particuliere bedrijven met elkaar te laten concurreren?', zei de directeur bitter.

De BBA werd in 2001 voor ongeveer 102 miljoen gulden (46 miljoen euro) verkocht aan het Franse Connex. De provincie Noord-Brabant was toen grootaandeelhouder van de BBA en ontving ruim 21 miljoen euro voor de verkoop. Dinsdag koos de provincie voor een andere vervoerder in het Brabantse. Vandaag gaan de gedeputeerden de BBA-top uitleggen waarom ze het voormalige eigen bedrijf hebben gedumpt. De BBA-leiding laat het v an dat gesprek afhangen of hij naar de rechter stapt.

De verdrijving uit Brabant is een zwaar gelag voor de BBA. Vanaf het einde van de 19de eeuw werd in Brabant het openbaar vervoer tussen steden en dorpen verzorgd door zes Brabantse tramwegbedrijven. Een samensmelting van deze tramwegbedrijven leidde in 1934 tot de NV BBA (Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten).

Volgens GS hebben de gegunden 'de economisch voordeligste aanbieding gedaan'.

Onder het personeel van de Brabantse busmaatschappij leeft echter het gevoel dat de totale uitsluiting van het bedrijf in Brabant een afrekening is van de provincie. In 2001 kreeg Connex/BBA een onderhandse gunning voor het rijden van bussen op voorwaarde dat het openbaar vervoer zou worden vernieuwd. Er kwam weinig van terecht. De BBA moest fors in de dienstverlening snoeien.

Brabant kleurt straks groen van de Connexxion bussen. Het verzelfstandige staatsbedrijf krijgt er vanaf 1 januari 2006 in een keer zeventig miljoen euro omzet bij. Voor de geminimaliseerde BBA blijven een paar kleine plekjes in Utrecht, in Zuid-Limburg en op

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden