Mysterie rond Dordrechts stadsgezicht in clip Beyoncé opgelost

Het mysterie rondom het stadsgezicht van Dordrecht dat opdook in een clip van Beyoncé, is opgelost. Na maandenlang speurwerk kwam de gouden tip binnen: het is een werk uit 1950 van de lokale schilder Wim Jansen (1923-1991). Wat blijkt: het hing al die tijd op enkele honderden meters van het Dordrechts Museum, de werkplek van de ontdekker van het opmerkelijke Dordtse gastoptreden.

Het gezicht op Dordrecht van Wim Jansen Beeld Dordrechts Museum

Het ene moment ben je conservator oude kunst, het volgende sta je bekend als de man die Dordrecht ontdekte in een videoclip van Beyoncé. Het overkwam Sander Paarlberg begin mei, toen hij de clip van het nummer 'Denial' bekeek. Ja, Beyoncé is mooi, maar beroepsdeformatie trok zijn oog naar de rechterbovenhoek, waar toch echt de Grote Kerk te onderscheiden was. Maar wélk van de ontelbare stadsgezichten het was, wist hij niet. Hij startte een zoektocht, en dankzij een hoop media-aandacht zocht de rest van Nederland mee.

Tekst gaat verder onder de foto

Rechtsboven het schilderij in Beyoncés clip Beeld YouTube

Gouden tip

Paarlberg moest een hoop mensen teleurstellen voordat de gouden tip uiteindelijk binnenkwam. Een tipgever zag het schilderij op de achtergrond langskomen in een lokaal televisie-item, opgenomen in de kleine Trinitiskapel in de Dordtse binnenstad. Paarlberg herkende het meteen. 'Ik ken die clip inmiddels zo goed. Ik ben erheen gegaan, en toen was het duidelijk. Blijkt het nota bene al die tijd een paar honderd meter van het museum af te hangen!'

De vrij onbekende schilder Wim Jansen kan worden gerekend tot de Dordtse impressionisten, en hij werkte tot op hoge leeftijd door in de ouderwetse, 19e-eeuwse stijl. Vandaar dat Paarlberg eerst dacht dat het om een vroeger werk ging. De kapel heeft hij wel vaker bezocht, maar het schilderij was hem nooit opgevallen, hoewel hij na het zien van Beyoncés clip wel meteen dacht dat hij het werk eerder had gezien. 'Maar het is geen heel hoogstaand schilderij, dus ik heb er nooit zo op gelet.'

Nieuwe zaal

Zonder Beyoncé was Jansen waarschijnlijk net zo onopgemerkt in het kerkje blijven hangen. Maar eind oktober krijgt het schilderij een plaats in het museum, in een nieuwe zaal, volledig gewijd aan het inmiddels beroemde gezicht op Dordrecht. Aanleiding: Beyoncés videoclip, die op een monitor getoond zal worden naast Jansens werk.

Hoe Beyoncé aan het beeld is gekomen, blijft een raadsel. Met een scherpere foto van het schilderij vond Paarlberg via Google Image Search één website waarop een foto van het werk te vinden is, een Chinese stockfotosite. Op de achtergrond het behang van de kapel. Trefwoorden als schilderij, westerse architectuur: geen Dordrecht. 'Geen idee hoe hij daar terecht is gekomen. De kapel is vrij toegankelijk, dus iemand zal een foto gemaakt hebben en gedacht hebben, dat kan geen kwaad. Maar Jansen is nog geen 70 jaar dood, dus er is sprake van beeldrechten. Ik weet niet of hij erven heeft, maar die zouden misschien nog een claim kunnen indienen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.