My Beautiful Enemy ***

De kunstenaars willen duidelijk maken dat oorlogvoeren iets is van regeringen en niet van individuen.

cartoon

Qassim Alsaedy (Irak) & Farhad Foroutanian (Iran), galerie Diversity & Art, Amsterdam

28/4 t/m 26/5. diversityandart.com

Twee mannen staan in een grasvlakte, ieder met een moker in handen. Tussen hen rijst een kolossale spijker op, te hoog om hem dieper in de grond te kunnen slaan. Dit cartooneske beeld van machteloosheid is geschilderd door Farhad Foroutanian. De spijker als motief keert ook terug in het meer abstracte werk van Qassim Alsaedy, die gaten in zijn koperreliëfs slaat om de wonden van het verleden te symboliseren. Deze twee kunstenaars, een Iraniër en een Irakees, exposeren samen in de Amsterdamse galerie Diversity & Art.Van 1980 tot 1988 waren hun geboortelanden in oorlog: er vielen meer dan een miljoen doden aan Iraakse en Iraanse zijde.

Maar Foroutanian en Alsaedy willen duidelijk maken dat oorlogvoeren iets is van regeringen en niet van individuen, en dat er tussen hen van vijandschap geen sprake is. Als politiek vluchteling dragen ze andere problemen met zich mee, pijnlijke herinneringen aan het geweld van hun regimes en niet minder pijnlijke verlangens naar het land van herkomst, die ze op verschillende manieren verwerken.

Foroutanian (1957) is vooral bekend als cartoonist van Vrij Nederland, AD en de Cartoon Movement, waarvoor hij puntige commentaren op de actualiteit tekent. Voor My Beautiful Enemy maakte hij ander werk, kleine schilderijen die op een meer metaforische manier zijn bestaan als balling uitbeelden. Met gewichtloze mannen in landschappen waar je aan de horizon nog bouwsels ziet branden. Mannen met koffers die hun naaste de rug toekeren. En mannen die als bommen uit de hemel vallen. Foroutanian zegt: 'Hoe ben ik in deze vreemde situatie beland? Dat vraagt de kunstenaar in ballingschap zich voortdurend af. Je moet in contact blijven met het hier en nu, maar dat is soms moeilijk. Je leeft in een andere dimensie.'

Ook Alsaedy (1948) woont en werkt al lange tijd in Nederland, maar gaat anders om met de spoken van het verleden. Zijn doeken en reliëfs zijn lichter en hoopvoller gestemd. Ronduit vrolijk is zijn schilderij Sunny Village Morning, waarop Klee-achtige vormen zijn gecombineerd met warme woestijnkleuren. Het doek is net niet volledig abstract, want wie goed kijkt ziet een speelgoedwagentje rondrijden. In de galerie hangen veel reliëfs met stukken koper, dat voor Alsaedy een dubbelzinnige betekenis heeft omdat ervan zowel kogels als juwelen worden gemaakt en het is precies die transformatie die hij zoekt. Zoals een lichtgroen patina het rode koper bedekt, zo moet een nieuw, geïnspireerd bestaan de oorlogstrauma's doen slijten.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden