Muzikaal kan ze de hele wereld aan

Muziek


Sally Matthews


Achter de bevallige plattelandsdochter ging een diva schuil.

Amsterdam - De sopraan Sally Matthews is de komende maanden geregeld te gast op de Nederlandse podia. De fragiele Britse legde de basis voor haar succes in de lage landen met een uitstekende rol van Fiordiligi (Così fan tutte) bij de Nederlandse Opera en een al even geslaagde Anne Trulove (The Rake's Progress) in het Munttheater in Brussel.


Dit seizoen staat ze in mei als Sophie Der Rosenkavalier naast wereldsterren als Magdalena Kozená en Anne Schwanewilms. Vooraf was ze als liedzangeres te horen in het Concertgebouw.


In een avondjurk geïnspireerd op het thema 'feest op de boerderij' kwam ze het podium op, maar die natuurlijke uitstraling hield op bij de buitenkant. Achter de bevallige plattelandsdochter ging een diva schuil. Sally Matthews mag in opera's gecast worden voor jonge, pure meisjesrollen, in haar liederen kiest ze voor het grote gebaar.


Vreemd genoeg heeft ze desondanks een voorkeur voor nachtklanken en liefdesodes met hun keur aan kleine, persoonlijke boodschappen. Van Gabriel Fauré bijvoorbeeld, die zijn teerste palet gebruikte voor Après un rève. Die pasteltinten waren aan Matthews niet besteed. Ze toeterde haar publiek met een luidruchtig 'sommeil' wakker uit Faurés sluimerrijk.


De momenten waarop ze een mildere toon aansloeg werden eerder ingegeven door de laagte van de noten dan door Matthews' tekstinterpretatie. Zelfs in haar selectie uit Chants d'Auvergne van Canteloube, een cyclus van landelijke tafereeltjes in taal van de Franse regio, was ze op weinig natuurlijks te betrappen.


Alban Bergs Sieben frühe Lieder pasten haar beter, mede door de Duitse taal waarin ze beter thuis is dan in het Frans, en in het theatrale Knoxville: Summer of 1915, van Samuel Barber, kon ze eindelijk schitteren. De emoties van het stuk zijn direct, de expressie is eenduidig en vocaal kan Matthews de hele wereld aan, zelfs de extreem hoge noten die Barber van de zanger verlangt.


En in de toegift, een eenvoudig liedje van musicalcomponist Ivor Novello voor de mannen die hun leven waagden voor het vaderland, voelde uiteindelijk ook het plattelandsmeisje zich in haar element.


Sally Matthews, Simon Lepper (piano). Amsterdam, Concertgebouw, 25/1.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden