Muzikaal, grotesk en een tikkeltje braaf ***

Sjaan Duinhoven werpt een heerlijk nummertje licht hysterisch acteren in de strijd.

Theater


Regie Frances Sanders. 27/8, in Slot Moermond,


Renesse. Daar t/m 4/9


Nazomerfestival.nl


De Festivaldirecteur, de Commissaris van de Koning en de Burgemeester. Allemaal spraken ze mooie woorden dinsdagavond tijdens de opening van de dertiende editie van het Zeeland Nazomerfestival. Directeur Henk Schoute sprak over het weghalen van de schotten tussen hoge en lage kunst, tussen gesubsidieerd en ongesubsidieerd theater. De commissaris van Zeeland had het over de verbindende kracht van kunst en cultuur en de burgemeester van Schouwen-Duiveland bleek een volleerd VVV-medewerker die in elke zin minstens drie keer zijn prachtige gemeente wist te promoten.


De openingsproductie Kabaal en Liefde vond dan ook plaats in Slot Moermond bij Renesse, dé badplaats op Schouwen-Duiveland. Dwars door een woud van pizzarestaurants en patatkramen heen herbergt Renesse een kasteel dat in dit geval dient als levensgroot decor voor dit 'burgerlijk treurspel' van Friedrich Schiller, voor het eerst opgevoerd in 1784.


Het stuk wordt niet vaak meer gespeeld, de laatste keer was door Het Publiekstheater in de jaren zeventig onder de titel List en Liefde. Dat is dan ook precies waarover het gaat: de liefde wordt hier gemangeld door een opeenhoping van jaloezie, onmacht en bedrog. Schiller heeft goed naar Shakespeares Romeo en Julia gekeken en daaraan een snufje Othello toegevoegd.


De jonge edelman Ferdinand is smoorverliefd op het eenvoudige burgermeisje Louise, dochter van een kapelmeester. Ferdinands vader wil hem echter uithuwelijken aan zijn maîtresse, zodat ook dat vuige zaakje afdoende kan worden afgehandeld. En zo gaat het een tijdlang door met gekonkel, wederzijds bedrog, valse brieven en nog zo wat. Totdat de jonggeliefden op het eind zelfmoord plegen door een gifbeker tot op de bodem leeg te drinken.


Frances Sanders heeft het stuk in Zeeland geregisseerd zoals zij jarenlang heeft gedaan als artistiek leider van het openluchttheater in het Amsterdamse Bos: met expressieve middelen en een groteske speelstijl. Kostuums, decor, licht en geluid - het is allemaal nogal aangezet en dat is te billijken omdat er een flinke locatie bespeeld moet worden. Bovendien heeft zij hier en daar wat lucht gebracht in de dramatiek van de gefnuikte liefde.


Twee spelers in het bijzonder kunnen met die stijl goed uit de voeten. De Vlaming Jonas Leemans speelt Ferdinand energiek, charmant en gedreven, en erg goed is Sjaan Duinhoven als Lady Milford, de onfortuinlijke minnares. Die Duinhoven werpt een heerlijk nummertje licht hysterisch acteren in de strijd en dat kan deze bij tijd en wijle wat al te brave voorstelling best hebben. Zij biedt ook een mooi tegenwicht aan acteurs als Wouter Zweers (als de Jago-achtige intrigant) en Maarten Wansink (de kapelmeester) die wel erg onbeholpen hun best staan te doen.


Muzikaal valt er veel te genieten: van de nieuw gecomponeerde muziek van Alberto Klein Goldewijk (sfeervol en onheilspellend) met af toe een flard Schubert (mooi gezongen door Doris Baaten) en van de vertaling van dramaturg Alex Mallems, die even muzikaal als bloemrijk is.


Slot Moermond bij Renesse verandert gedurende de voorstelling van een in roze licht badend sprookjeskasteel in een naargeestig, nachtblauw spookslot. De rondfladderende vleermuis kregen we er gratis bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden