Muziektheater begint project met Salzburg

De Nederlandse Opera en de Salzburger Festspiele zullen, na de Schönbergvoorstellingen die deze week in Salzburg worden gepresenteerd, de komende jaren samenwerken in een cyclus met werk van Stravinsky....

Van onze verslaggever

SALZBURG

Deelnemer in dit project is ook het Théâtre du Chatelet in Parijs, dat net als het Amsterdamse Muziektheater en het Grosse Festspielhaus in Salzburg ongebruikelijke toneelmaten heeft. Die bemoeilijken de samenwerking met andere huizen.

Parijs krijgt de primeur van een 'nieuwe' Rake's progress. Sellars' dubbel-enscenering van Oedipus Rex en de Psalmensymfonie ging vorig jaar in première in Salzburg. In Amsterdam komen The Flood en andere 'bijbelse' stukken van Stravinsky het eerst aan bod. De dirigenten in Amsterdam zijn Reinbert de Leeuw en Hans Vonk. In Amsterdam krijgt de cyclus zijn beslag in 1998 en '99, als tegenhanger van Wagners vierluik Der Ring des Nibelungen, dat vanaf 1997 wordt opgevoerd.

De samenwerking van de Nederlandse Opera en het Concertgebouworkest krijgt in die periode vorm met produkties van Verdi's Aïda en Puccini's Tosca. Beide staan op de agenda van chefdirigent Chailly. Hartmut Haenchen, chef van de Nederlandse Opera, staat die functie af na afloop van het Ring-project in 1999.

Een voorbeeld van de problemen die de Nederlandse Opera ontmoet bij coproducties, is het lot van de Wagnerproductie Parsifal, die de komende jaren een tocht aflegt van Parijs naar Bologna en Brussel, waarbij van het decor steeds meer wordt 'afgehakt'. In Amsterdam is de productie dan uitgespeeld.

De artistiek leider van de Salzburger Festspiele Gerard Mortier maakt, in tegenstelling tot internationaal festivalgebruik, geen geheim van zijn plannen tot 2001, het jaar waarin zijn contract afloopt. Op de kalender van volgend jaar staan Berg's opera Wozzeck, te leiden door Claudio Abbado en regisseur Peter Stein. Robert Wilson regisseert Debussy's Pelléas et Mélisande, Peter Sellars Le grand macabre van de avantgardist Ligeti. Von Dohnanyi dirigeert Mozarts Zauberflöte.

Opvallend is de terugkeer als operadirigent van James Levine, die met Riccardo Muti het meest werd geassocieerd met het tijdperk-Von Karajan. Levine dirigeert in 1998 Doktor Faustus van Busoni. Peter Mussbach tekent voor de enscenering. Peter Zadek neemt in dat jaar Weill's Mahagonny voor zijn rekening; Christoph Marthaler regisseert Katja Kabanova van Janacek. Abbado dirigeert in 2000 Verdi's Boccanegra. Mortier plant tot 2001 ook een nieuwe Mozartcyclus.

Het toneelprogramma omvat onder meer Dantons Tod van Büchner (regie Bob Wilson), regiewerk van de jonge Stefan Bachman, en - nieuw voor Salzburg - Shakespeares Othello in een Engelstalige productie van The London National Theatre (in '97). Het contract tussen het festival en het 'huisorkest', de Wiener Philharmoniker, loopt in '98 af en wordt herzien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden