Muziek volgens Van Gijssel

Stelling

Zeer heuglijk, nauwelijks verrassend: de uitverkiezing van de Bredase dj Hardwell als nieuwe beste dj van de wereld. Nederland voert de publieksprijs, uitgevaardigd door het Britse DJ Mag, traditiegetrouw aan en staat nu met zes dj-acts in de top 10.


Een gezonde bedrijfstak, die Nederlandse dance, en wie vorige week een paar dagen rondliep op het Amsterdam Dance Event (ADE), het grootste dance-evenement ter wereld, moet dat beamen. Tijdens het conferentiegedeelte van het ADE werden zaken gedaan, bij panels of in de wandelgangen. Dat voelde je aan het aangenaam opgewonden sfeertje. Dan het feestprogramma, vijf nachten lang. De voornaamste dj's waren present. Ook hier trokken de Nederlanders (Tiësto, Van Buuren, Hardwell, Afrojack) de grootste zalen vol.


Waarom juist in Nederland de dance zo groot kon groeien, mochten vijf piepjonge top-dj's in opkomst vorige week in deze krant uitleggen. Natuurlijk, een gezonde infrastructuur, veel plaatsen om te spelen, grote platenmaatschappijen en artiesten die het Nederlandse talent in de gaten houden. Maar er was nog iets, volgens jongens als Martin Garrix (17) en Erik Arbores (16). In de dance heerst, volgens hen, geen enkele afgunst of jaloezie. Iedereen gunt elkaar het succes en de grote mannen doen er alles aan om de jongste dj's voor het voetlicht te krijgen: op hun eigen platenlabels of tijdens hun shows. Gooit een dj-duo als TV Noise een clipje bij een nieuwe track op YouTube, dan volgen de ruimhartige 'likes' en geskypete commentaren van de grote mannen. Eén grote vriendenclub. Kom daar maar eens om in de hiphop of de zwoegende bandjespraktijk.


Bij het inhuldigingsfeest voor koning Willem-Alexander zagen we een dancescène die abusievelijk zou kunnen worden opgevat als een soort eindpunt: dj Armin van Buuren draaide zijn trance voor het koningspaar, ondersteund door het Koninklijk Concertgebouworkest. Veel gekker zou het toch niet kunnen worden met die dance, die 25 jaar geleden in Nederland begon in zweterige dansclubs vol plakkerige types in rare kleren en die dus uitgroeide tot apotheose van een volksfeest - oké, óók met rare kleren.


Toch durven we hier de stelling aan dat we pas aan het begin staan van een wereldwijde manie en adoratie van de Nederlandse dance. In de Verenigde Staten, zo kon uit de mond van deskundigen worden opgetekend tijdens ADE, ontwaakt de interesse voor optimistische, toegankelijke dance pas; alle ogen zijn daar gericht op Nederland. Die export moet dus nog lekker op gang komen.


Er is nog een afzetgebied in opkomst, verklapte feestorganisator Shailendra Singh van het Sunburn Festival in Goa. India dus. Singh: 'Een land met 600 miljoen jongeren, die maar aan twee dingen denken: seks en muziek.' En in Delhi, Bombay en Bangalore begint volgens hem de progressieve house en trance uit Nederland net goed door te dringen, via de onlinemuziekkanalen.


Nog een half miljard zieltjes te winnen. De platenkoffers kunnen weer worden gepakt.


Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Hein Janssen, Rutger Pontzen of Wieteke van Zeil stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst


Geen sprake van dat de Nederlandse dance op zijn hoogtepunt is - het begint pas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden