Muziek is niet bepaald Maks terrein

Het moet niet fijn zijn om als nationale troetelbeer te boek te staan. Tenminste, als je een reputatie hebt hoog te houden als journalist en narratief geschiedschrijver, Amsterdamkenner en bijzonder hoogleraar grootstedelijk problematiek, zoals Geert Mak....

Als Mak lezingen geeft over de thema's van zijn boeken, dan is er niets aan de hand. Hadden we allemaal maar zo'n geschiedenisleraar op school gehad. Maar met het verkennen van de randgebieden van zijn specialisme raakt Mak soms in moeilijkheden, zoals in de Amsterdamse De Rode Hoed, waar hij naast zijn lezing 'De Volcomen Stadt' op last van Muziekcentrum De IJsbreker tevens licht wierp op 'het muzikale Amsterdam van Geert Mak'.

Mak heeft, zoveel werd duidelijk, heel weinig met het muzikale Amsterdam. Namen van werken en scheppers werden verhaspeld, en Camerata Trajectina, dat al sinds jaar en dag het 17de-eeuwse Nederlandse repertoire uitvent, werd door Mak aangekondigd als het Calefax Rietkwintet.

Maks lezing was als vanouds en spoedde zich in zijn beste momenten van aanvallen van dolle razernij naar legendarische vechtpartijen. Een zeker verband tussen componist Constantijn Huygens en architect Jacob van Campen was er nog wel, maar voor het overige had Mak er geen idee van wat de planologische ontwikkelaars van Amsterdam voor raakvlakken met musici en componisten zouden kunnen hebben. Calefax en Camerata speelden er desondanks geen Volcomen Noot minder om.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden