Muziek bloeit op door abonnementen

 De muziekindustrie ziet in Europa licht aan het einde van de tunnel. Voor het eerst in twaalf jaar laat de verkoop van muziek op het continent weer een stijgende lijn zien, meldt de IFPI, de internationale federatie van platenmaatschappijen. De groei is te danken aan de toegenomen belangstelling voor onlinemuziekservices als Spotify in de vijf belangrijkste Europese markten, waaronder Nederland.

AMSTERDAM - In Nederland komt al 41 procent van de omzet uit digitale muziek (naast abonnementen ook downloads).


Ook wereldwijd ontdekt de muziekliefhebber het gemak van het ongelimiteerd luisteren naar muziek voor een vast bedrag in de maand. De opbrengsten uit abonnementen zijn vorig jaar met meer dan de helft toegenomen, aldus de jongste jaarcijfers van de IFPI, en zijn het eerst boven de 1 miljard dollar (790 miljoen euro) uitgekomen.


Ondanks die digitale groei zakte de mondiale omzet in 2013 met bijna 4 procent in, naar 15 miljard dollar. Dat is te wijten aan een terugval in Japan met liefst 16,7 procent. Dat tikt aan: in geld uitgedrukt is Japan na de VS de grootste muziekmarkt. De platenindustrie haalt eenzesde van zijn inkomsten uit het land, waar de cd-verkopen teruglopen en digitale alternatieven moeizaam van de grond komen.


'De invloed van Japan is zo groot vanwege zijn unieke markt', zegt topman Max Hole van Universal Music, een van de drie grote internationale platenmaatschappijen. '80 procent van de muziek wordt er nog verkocht op geluidsdragers als de cd en dvd, en 80 procent is van lokale artiesten. Er geldt een vaste prijs voor muziek-cd's.'


De macht van lokale productiemaatschappijen is in Japan groter dan elders, waar de rechten op de muziek vrijwel allemaal in handen zijn van de grote platenmaatschappijen.


Het duurt twaalf maanden voordat de muziek die op cd is verschenen in een andere vorm te koop is. In veel landen verschijnt de muziek tegelijkertijd en soms zelfs eerder al op andere kanalen. Zo verkocht zangeres Beyoncé in december haar nieuwste album eerst alleen via iTunes, Apple's downloadloket. Twee weken later kwam de cd uit.


De bijzondere omstandigheden in Japan maken zo'n stunt onmogelijk of in elk geval ingewikkelder. 'Het duurde in Japan vier jaar voor Apple iedereen ervan had overtuigd dat ze hun liedjes via iTunes konden verkopen', aldus Hole. Ook streamingdiensten krijgen er met moeite een voet aan de grond.


De muziekindustrie vestigt haar hoop op deze muziekabonnementen. Wereldwijd zijn er daar 450 van, waarvan een deel internationaal opereert. Zoals Spotify, het Zweedse bedrijf dat vorig jaar in nog eens 38 landen beschikbaar kwam. In Zweden en Noorwegen heeft 70 procent van de consumenten een muziekabonnement.


'Als de penetratie van Spotify in de Verenigde Staten zo'n niveau bereikt, is op de middellange termijn een terugkeer naar de omzetten van tien jaar terug mogelijk', zegt Edgar Berger, bestuursvoorzitter van Sony Music. In dat jaar bracht de muziekverkoop wereldwijd nog 33 miljard dollar op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden