Museum aan de Stroom

Wie op weg gaat naar het dakterras van het Museum aan de Stroom, op 62 meter hoogte, krijgt zo'n beetje op elke verdieping een ander perspectief voorgeschoteld. De Scheldebochten, de torenspitsen in de historische binnenstad, de flats op de linkeroever met daarachter het nevelige Waasland, de havens in het noorden.


De tocht omhoog langs grote roltrappen en golvende raampartijen - het museum spreekt over een 'verticale wandelboulevard' - vult aldus al deels het verhaal in waarmee de instelling zich wil presenteren: Antwerpen in de wereld en de wereld in Antwerpen. Het uiterlijk, een ontwerp van het Nederlandse architectenbureau Neutelings Riedijk, is al een verwijzing naar het verleden: de 10 gestapelde verdiepingen refereren aan de pakhuizen in de directe omgeving.


De spiraaltoren, aan de buitenkant bekleed met Indische gravelrode steen, vormt een nieuw baken in de Scheldestad, en volgens directeur Carl Depauw 'vliegwiel' van de heropleving in de oude havenbuurt. 'In de aanloop naar het museum kreeg ik wekelijks telefoontjes van ondernemers die plannen hadden. Zodra we groen licht kregen is dat opgehouden. Met de zekerheid van onze komst is men gewoon aan de slag gegaan.' Het MAS, dat 57 miljoen euro kostte, rekent op 250 duizend bezoekers per jaar, de helft zal van buiten de regio komen.


470 duizend objecten heeft Depauw tot zijn beschikking. De collecties van het Volkskundemuseum, het Etnografisch Museum en het Scheepvaartmuseum zijn samengevoegd in het MAS. Antwerpen vormt volgens de directeur het cement tussen de volkenkundige, historische en kunsthistorische artefacten. Depauw wil dat tijdens een bezoek aan het MAS meer zintuigen worden geprikkeld dan louter het zicht. Zo is er een componist ingehuurd die onderdelen van de exposities van klanken voorziet. Er zullen objecten zijn die mogen worden aangeraakt. Smaak komt op hoog niveau aan bod: op de bovenste verdieping is plaats ingeruimd voor het tweesterrenrestaurant 't Zilte van chef-kok Viki Geunes. Voor een wat eenvoudiger hapje en drankje biedt ook het café De Storm aan de voet van het gebouw soelaas.


De 'verticale wandelboulevard' is tot in de avonduren vrij toegankelijk. Maar daarmee is het nog geen uitkijktoren. Wie alleen maar boven komt voor de panorama's, zal toch moeilijk ontkomen aan een confrontatie met de kunst. Kijk maar eens recht naar beneden. Op het voorplein grijnst ingelegd in graniet de hemelbestormer een doodshoofd met ribbenkast tegemoet, Dead Skull van Luc Tuymans. De hier zo omarmde levendigheid verdient kennelijk een relativering.


www.mas.be


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.