'Multiculti-talent goed voor bedrijf'

Werkgevers die vragen om blanke arbeidskrachten snijden zich in hun vingers, zegt Ilhan Yildiz van uitzendbureau Invigorate. Er zit meer talent in de multiculturele samenleving.

Ruim driekwart van de Nederlandse uitzendbureaus discrimineert als een klant daarom vraagt en overtreedt daarmee dus de wet. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek naar discriminatie in de uitzendbranche van de sociologen Evelien Loeters en Anne Backer van de Vrije Universiteit in Amsterdam. De branchevereniging voor uitzendondernemingen ABU heeft in reactie op het onderzoek acties op stapel staan in 2012. 'Uitzendbureaus moeten 'nee' durven te zeggen', vindt adjunct-directeur Jurriën Koops. 'Dit willen we bereiken door trainingen en voorlichting te geven en onderzoek te laten doen. Ook kunnen we leren van onze Europese collega's: werken met een belscript is bijvoorbeeld een werkbaar idee en wordt al in België gebruikt.'


De 38-jarige Turk Ilhan Yildiz zag al in de jaren negentig binnen zijn allochtone vriendenkring dat het lastig was om aan een baan te komen. Daarom begon hij in 1998 zijn eigen onderneming: Invigorate, een uitzendbureau gericht op allochtone werkzoekenden. Hij begeleidt en steunt hen bij het zoeken naar een baan, maar adviseert ook allochtonen die een eigen onderneming willen beginnen.


Hoe onderscheidt Invigorate zich in de uitzendbranche?

'De kracht van Invigorate zit hem in het feit dat ik mijzelf uitstekend kan verplaatsen en inleven in mijn kandidaten. Door deze brede kijk ben ik beter in staat hen op de juiste manier te begeleiden en te steunen in het zoeken naar een baan. Ook probeer ik werkgevers te overtuigen om kleurrijk talent, vrouwen en personen met een beperking, een kans te geven.


'De boodschap die ik hierbij verspreid, is dat we leven in een multiculturele samenleving; niemand kan het bestaan daarvan nog ontkennen. Meer diversiteit in het bedrijfsleven brengt mijns inziens juist voordelen met zich mee. Het inzetten van multiculturele talenten komt het concurrerentievermogen van een bedrijf alleen maar ten goede.


'Als werkgevers dit negeren, snijden zij zich in de vingers. Want dan sluiten ze talent uit en wordt de vijver waarin zij naar werknemers vissen alleen maar steeds leger.'


Hoe vergroten allochtonen hun kans op een baan?

'Je eigen netwerk is een belangrijk middel om aan een baan te komen. Toch vormt dit netwerk voor veel allochtonen een belemmering, omdat sommigen pas onlangs in Nederland zijn komen wonen. Een uitzendbureau kan dan soelaas bieden. Zij beschikken over het juiste netwerk en weten de juiste ingang te


vinden bij een bedrijf.


'Ook is scholing vaak een issue. In veel landen ligt het opleidingsniveau lager dan in Nederland. Daarom stimuleer ik allochtonen ook altijd om door te blijven leren, zelfs als de baan al binnen is.'


SOLLICITATIETIPS

Vermijd gaten op het cv (curriculum vitae). Pak ieder soort werk met beide handen aan. Wie een lange weg heeft afgelegd om zijn doel te bereiken, maakt met zijn doorzettingsvermogen bij veel werkgevers een goede indruk.


Uitzendbureaus zoals Kleur in 't Werk in Amsterdam en Invigorate in Den Haag helpen met het voeren van sollicitatiegesprekken en het opstellen van een goed en foutloos cv. Ze voeren proefgesprekken en geven sollicitatietrainingen.


Buig vooroordelen om en benadruk juist uw kwaliteiten in sollicitatiebrief en cv. Maar lieg nooit.


Wees actief: bel voor en na het versturen van de sollicitatiebrief op. Zo kunnen werkgevers kennis met u maken en kunt u eventuele vooroordelen uit de weg ruimen.


'Uitzendbureaus tolereren verzoeken om te discrimineren omdat ze denken er voordeel bij te hebben de klant op zijn wenken te bedienen', zegt Piet van Geel, ondervoorzitter van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). 'Maar ze zien niet in dat zij zichzelf alleen maar benadelen. Een eenvoudige vergelijking is als iemand nog even snel door het rode licht rijdt. Je denkt sneller van A naar B te komen, maar in werkelijkheid ligt er ineens een boete op je deurmat.


'Zo werkt het ook bij uitzendbureaus die gehoor geven aan de discriminerende wensen van hun klanten. Ze maken zich schuldig aan een strafbaar feit en negeren de gedragscodes van de brancheorganisaties.


'Het zou beter zijn als bureaus vragen naar de achtergrond van het vooroordeel. Als een klant aangeeft dat allochtonen de Nederlandse taal niet perfect beheersen, kan het uitzendbureau proberen het tegendeel te bewijzen.'


DISCRIMINATIE

Discriminatie is moeilijk te bewijzen. Een Libanese uitzendkracht kreeg per ongeluk een interne e-mail onder ogen waarin stond dat de werkgever een 'Jansen' zocht. Het uitzendbureau kon aantonen dat het niet discrimineerde, omdat de Libanees wel was meegenomen in de selectieprocedure.


Een duidelijk geval van discriminatie is een allochtoon die werd afgewezen onder eigen naam, maar wel op gesprek mocht komen onder een fictieve Hollandse naam.


Herken discriminatie in de functieomschrijving. Bijvoorbeeld als accentloos Nederlands is vereist voor de functie productiemedewerker.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden