Mr. Wolf

Een magazine zo eigentijds als een barbershop met biologische espressobar

Hip en happening Scandinavië? Mr. Wolf weet er alles van en gidst zijn lezer langs grote en opkomende namen uit de wereld van muziek, design, architectuur en moderne kunst.


Beknopte succesverhalen zijn het, over bijvoorbeeld de populaire Zweedse Happy Socks, de weelde aan tweedehandskleding in Reykjavik, de ontstaansgeschiedenis van een op de straten van Helsinki gebaseerde typografie, eerlijke koffie van The Copenhagen Coffee Collective en het sympathieke bier van de Stockholmse mini-brouwerij STHLM.


Voor een magazine zo eigentijds als een barbershop met biologische espressobar bevat Mr. Wolf opvallend weinig ironie. Je waant je soms in een grote advertorial, zo hosanna is het allemaal. Zou het blad misschien worden betaald door een ministerie van Toerisme?


Op de website van Mr. Wolf pronken enkel de logo's van de Ambassade van Zweden en de Australische (?) RMIT University. Het blad zelf zegt onafhankelijk te zijn, een groot deel van het budget werd verkregen via crowdfundingwebsite Pozible.


Met afstand het leukste verhaal komt uiteindelijk van een buitenstaander (afkomst onbekend) die vertelt over de strenge doucheregels in IJslandse zwembaden. Terwijl bordjes die waarschuwen voor een actieve vulkaan alleen in het IJslands zijn te lezen, wordt in zwembaden in wel vijf talen vermeld dat vooraf douchen verplicht is: naakt én grondig ingezeept. 'Zwemmen in lava is duidelijk minder gevaarlijk dan zwemmen in de buurt van andermans lichaamsvuil.'


Mr. Wolf

Edition Two

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.