MPV's: minder ruimte, meer risico

Bijkomen in een buitenlands ziekenhuis. Onderzoekende blikken boven je bed. Vage herinneringen aan sirenes en zwaailichten. Vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van Centraal Beheer, eindigden dertigduizend autoritten met een aanrijding in het buitenland....

Autovakanties zijn riskant. Een rit in een touringcar is 253 keer veiliger dan in een auto, blijkt uit Duits onderzoek. Op vakantie gelden geen rij- en rusttijden. En opvallend, zei de hulpcentrale SOS International deze zomer, is het aantal ongelukken waarbij ruimtewagens zijn betrokken, de zogenoemde MPV's. Een verklaring heeft SOS niet, anders dan dat die wagons stevig bepakt waren. Er zaten veel spullen in en op.

Dat is slecht voor de stabiliteit. Anderzijds moeten auto's meer kunnen hebben. Er komen steeds meer kleine auto's op de weg die bij een botsing even veilig zijn als hun grote broers. De Honda Civic bijvoorbeeld. Lang een brekebeentje. Bij botsproeven scheurde de wagen bijna doormidden. De nieuwe Civic daarentegen kreeg een hoge klassering van vier sterren bij botsproeven van Euro NCAP, een organisatie waarin de Consumentenbond zit, maar ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Er zijn meer van die sterke 'kleintjes', zoals de Toyota Yaris, de VW Lupo, de Peugeot 206, sommige versies van de Fiat Punto en de Renault Clio. Die laatste biedt kinderen achterin de beste bescherming.

De Consumentenbond is blij met de ontwikkeling. Het blijkt dat er toch compacte auto's kunnen worden gebouwd, die vier sterren verdienen qua veiligheid. Er is tenslotte nog maar één auto die het heeft geschopt tot het maximum van vijf sterren, de Renault Laguna.

Maar het optimisme bij de bond over de constructieve veiligheid kreeg een klap met de komst van de wagon, de immens populaire 'ruimtewagen'. 'Ze zien er solide en onverwoestbaar uit', zegt de bond. Maar na frontale botsingen - verantwoordelijk voor 48 procent van de dodelijke ongevallen op de weg - is het niet best gesteld met de inzittenden. Bij een eerste test bleken twee wagens een frontale botsing goed te doorstaan: de Renault Espace en de Toyota Picnic.

Nu hadden de fabrikanten geluk bij een andere test. De botsauto's konden evenveel punten verdienen met de frontale confrontatie als met een gesimuleerde botsing van opzij. Dat type botsingen komt veel minder voor, maar als ze zich voordoen zit je in een MPV hoger en veiliger, hoewel niet in alle MPV's.

Van een tweede lichting die Euro NCAP onderhanden nam, haalden maar drie dezelfde score als die van de sterke 'kleintjes'. Alleen de Nissan Tino, de Renault Scénic en de Citroën Picasso kregen vier sterren.

Bij Opel heeft de test de stemming niet bevorderd. De Opel Zafira, het commericiële succesnummer dat de Renault Scénic van de eerste plaats drong, werd door Opel teruggetrokken na de eerste proeven. De fabriek bedacht verbeteringen en leverde in het voorjaar een nieuwe versie.

'We zijn nog steeds ontstemd', zegt Dick Braakhekke van Opel Nederland over het resultaat. Volgens hem was de nieuwe Zafira sterker, maar de Consumentenbond was niet onder de indruk. De Zafira is volgens de bond 'een van de zwakkere broeders onder de kleinere ruimtewagens.' En dan volgt een sombere reeks van mogelijke verwondingen voor de inzittenden.

De verkoop wordt daardoor niet geremd. De eerste tien maanden zijn er ruim dertienduizend Zafira's verkocht, wat neerkomt op een groei van 10 procent. Concurrende ruimtewagens winnen ook terrein en dat ligt niet aan hun laadvermogen, want er zijn maar zes ruimtewagens onder de zestigduizend gulden waarin 500 liter of meer bagage mee kan.

Toch begrijpt onderzoeker Ronald Vroman van de Consumentenbond de opmars wel. 'Het is een beetje een hype, die wagon. Maar je kunt de opstelling van de stoelen veranderen, je kunt banken wegklappen en een koelkastje vervoeren. Het is een of/of-auto.'

Maar dat een gezin zo'n vijfhonderd liter bagageruimte nodig heeft, betekent dat in een ruimtewagen flink wordt gestapeld. Dat is riskant. Chris Schoon van het onderzoeksinstituut SWOV: 'Bij een noodstop of botsing bij 120 kilometer per uur schiet bagage ook met die snelheid naar voren.'

Jaren geleden heeft de Consumentenbond bij een botsproef zware blokken hout in de bagageruimte gelegd. Het gevolg voor de dummies was ernstig. Hoewel het technisch niet gemakkelijk is, pleit Vroman voor botsproeven waarbij ook het effect op de bagage wordt gemeten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden