Mozes twijfelaar in star bijbelspektakel

The Prince of Egypt van Brenda Chapman, Steve Hickner en Simon Wells. Met stemmen van Val Kilmer/Gijs Scholten van Aschat (Mozes), Ralph Fiennes/Mark Rietman (Ramses)....

RONALD OCKHUYSEN

Mozes is een man met een onverslaanbare blik in de ogen. Althans, zo staat hij in het geheugen gegrift. Die stoere kop dankt Mozes aan de acteur Charlton Heston. Hij speelde in 1956 de man onder wiens leiding Hebreeuwse stammen in de dertiende eeuw voor Christus de uittocht uit Egypte ondernamen. Een uittocht naar het Beloofde Land.

Heston was in Cecil B. DeMilles The Ten Commandments de onverzettelijkheid in eigen persoon. Zijn Mozes kende geen twijfel. De farao van Egypte was zijn vijand, God zijn hoeder en de Hebreeërs een door hem te redden volk.

In The Prince of Egypt, de prestigieuze animatiefilm van DreamWorks SKG, is Mozes allesbehalve een kerel met een resoluut karakter. Wanneer hij de aanwezigheid van God ervaart in een brandende doornstruik, verandert Mozes in een twijfelaar. Verheugd is hij allerminst met de opdracht om de Hebreeërs te verlossen van de Egyptenaren. Want daarmee moet hij - dankzij een handige dramaturgische vondst - partij kiezen tegen zijn Egyptische stiefbroer Ramses II, de jongen waarmee hij gedurende zijn jeugd pleegde te keten.

The Prince of Egypt is het antwoord van DreamWorks SKG op de vrolijke noten van Disney. Alles is er aan gedaan om serieus over te komen. Soms met succes (de diffuse scheiding tussen goed en kwaad) maar vaak ook met een te grote verbetenheid.

De hedendaagse variant op bijbelboek Exodus is star uitgewerkt; humor ontbreekt en de heilige motieven zijn door de makers met zachte hand behandeld. Daardoor is The Prince of Egypt een benauwende film, ondanks enkele swingende nummers van Hans Zimmer en Stephen Schwartz - componisten die met Oscars werden onderscheiden voor de muziek van respectievelijk Disneys The Lion King en Disneys Pocahontas.

Wie niet overgevoelig is voor een bijles over Mozes, Aäron en Mirjam kan echter het hart ophalen aan het bijbelspektakel. Met een combinatie van computertechnieken en ouderwets handwerk zijn vergezichten en massascènes gecreëerd die in niet-getekende films vanwege de hoge kosten zelden te zien zijn. The Prince of Egypt is visueel een lofzang op de suggestie. Het is net of overal camera's stonden, terwijl de beelden van de landschappen een grote diepte lijken te hebben.

DreamWorks SKG mag trots zijn op deze animatiefilm voor volwassenen. Het is alleen jammer dat zij zijn vergeten hoe heerlijk volwassenen het vinden als het kind in hen soms wordt aangesproken.

RO

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden