Mozart pianoconcert KV 175

klassiek

*** sterren

Schoonderwoerd

Accent

Mozart schreef zijn eerste 'volwassen' pianoconcert in 1773, toen hij 17 was, en het 'klavier' waarvoor hij het schreef, was waarschijnlijk een klavecimbel. Negen jaar later haalde hij het werk weer van stal, schreef er cadensen en een nieuwe finale voor, en speelde het toen ongetwijfeld op een moderner instrument, een tangentenflügel of een ander fortepiano-achtige.

Arthur Schoonderwoerd, die in de jaren negentig bij Jos van Immerseel in Parijs studeerde, is bezig met wat vermoedelijk een integrale opname van Mozartpianoconcerten moet worden. Hij combineert de twee versies op één cd, wat een interessante vergelijking oplevert die echter duidelijk in het voordeel van de fortepiano-versie uitvalt. Het verschil in klank is zo subtiel dat je bij de latere versie even denkt dat die ook op een klavecimbel wordt uitgevoerd. Maar onder handen van Schoonderwoerd ontplooien zich de allerfraaiste subtiliteiten.

Het is alleen jammer dat het orkest enigszins lijdt aan een euvel waarvan ik dacht dat het bij een historische ensemble tot het verleden behoorde: tegen de toon aan spelen. Vooral de eerste viool is hier en daar storend onvast. Het tussenstuk, de concertaria Ah, lo previdi!, met volle overtuigingskracht gezongen door Johannette Zomer, compenseert veel. FvdW

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden