Motorola blijkt dure grap

AMSTERDAM - Niet alles wat Google aanraakt verandert in goud. De technologie-veelvraat uit Californië maakte donderdag bekend dat het zijn dure aankoop Motorola met verlies aan het Chinese Lenovo verkoopt.


Daarmee erkent Google zijn inschattingsfout. Toen het bedrijf in 2012 met de overname van Motorola voor 9,2 miljard euro de duurste slag uit zijn 15-jarige bestaan sloeg, was dat omdat het zelf smartphones wilde gaan maken, en niet alleen de software (Android) wilde leveren.


Ondanks duizenden ontslagen en een uitdunning van het assortiment lukte het niet de zaak winstgevend te krijgen. 'De markt voor smartphones is superconcurrerend', schreef topman Larry Page donderdag op zijn blog. 'Dat kan alleen als je er helemaal voor gaat. Daarom denken wij dat Motorola beter af is met Lenovo.'


Het is een impliciete bevestiging van Googles core business: het verzamelen en verhandelen van data, vooral door het verkopen van advertenties. Die belanden weliswaar op de beeldschermen van computers en telefoons, maar dat betekent niet dat Google die apparaten zelf moet gaan maken.


De Chinezen betalen zo'n 2 miljard euro voor Motorola - slechts een fractie van wat Google er twee jaar geleden voor neertelde.


Toch is het verlies voor Google minder groot dan het lijkt. Ten eerste zat er destijds bijna 4,5 miljard euro aan kasgeld en uitgestelde belastingteruggaven in Motorola. Ten tweede werd een onderdeel van Motorola al meteen voor 1,7 miljard euro verkocht. Bovendien behoudt Google het overgrote deel van de naar schatting 17 duizend patenten die het met Motorola in handen kreeg.


Die patenten dienen ter bescherming van de Android-software in de strijd met concurrent Apple, en waren daarnaast nuttig in de voor-wat-hoort-wat-onderhandelingen tussen Google en Samsung. Die spraken eerder deze week af om elkaars uitvindingen de komende tien jaar verder te gaan ontwikkelen.


Dat de Chinezen nu verder mogen met Motorola is ook geen gek idee, er is afgesproken dat Lenovo Android in de telefoons blijft stoppen. Daarmee houdt Google een potentieel groot afzetkanaal voor zijn mobiele software.


Beleggers lieten donderdag merken dat ze blij waren met de deal: het aandeel Google ging 2,5 procent omhoog.


Nabeurs maakte Google de resultaten over het vierde kwartaal van 2013 bekend. De omzet nam met 17 procent toe, tot 17 miljard dollar (12,6 miljard euro). De nettowinst van de zoekmachine steeg in het laatste kwartaal eveneens met 17 procent, tot 3,4 miljard dollar.


Internetters klikten in 2013 vaker op de advertenties die Google aanbood, maar de opbrengst per advertentie liep met 11 procent terug. Consumenten internetten steeds vaker op hun mobiele telefoon of tablet, adverteerders zijn vooralsnog niet bereid om Google voor een advertentie op een klein scherm hetzelfde bedrag te betalen als wanneer de boodschap op een laptop of op computer wordt getoond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden