Mortsel den oude god en wonen achter een cijferslot

En we konden het niet laten u hier ook nog te wijzen op andere interessante, leerzame, vrolijk makende en een tikje lachwekkende net verschenen titels.

Onder de meelezers en adviseurs van Neske Beks, de Vlaamse theatermaakster die als auteur debuteert met De Kleenex Kronieken (De Harmonie; euro 19,90), bevinden zich Jan van Mersbergen en Joost Zwagerman. Zij gaven hun goedkeuring aan de kronieken over Priscilla Peeters (dochter van een Vlaamse vader en een Senegalese moeder) in het werkelijk bestaande, benauwende dorp Mortsel Den Oude God, waar je twee fabrieken hebt: die van het bier en die van de zakdoekjes. 'Wie bier of papier niet ziet zitten, kan beter het dorp uit.'


In het gedicht The Mad Mother van William Wordsworth spreekt een moeder tot haar zoontje: 'We zullen niet te pletter slaan/ Wanneer we over klippen gaan' (vertaling Jabik Veenbaas). De eerste regel is door Nina Polak (1986) gebruikt als titel van haar eerste roman: We zullen niet te pletter slaan (Prometheus ; euro 18,95), die handelt over Anna Katz en Cornelis Schardijn alias Schard, dochter en zoon van twee moeders, een luidruchtige en een discrete, die het een tijdje samen hebben geprobeerd. Jaren later blikken de halfbloedverwanten Anna en Schard terug, en beschouwen hun eigen haperende liefdeslevens. De auteur viel op als redacteur van Propria Cures, en schrijft nu voor De Correspondent en De Groene Amsterdammer.


De eerste vrouw die, ver voor Donna Tartt, de Pulitzer Prize won, was Edith Wharton, voor The Age of Innocence (1920). Ze schreef ook mooie verhalen, vaak over rijke Amerikaanse vrouwen, intelligent en nooit helemaal gelukkig. Vertaalster Lisette Graswinckel koos twaalf verhalen van Wharton voor de bundel Romeinse koorts (Van Oorschot; euro 22,50). In het titelverhaal komen twee welgestelde New Yorkse weduwen elkaar tegen in Rome, beiden als begeleidster van een levenslustige dochter: ze delen het inzicht 'dat het vroeger misschien vermoeiend was geweest om dochters 'bij te houden', maar dat het tegenwoordig, soms, een beetje saai was om dat niet te doen.'


Een gitaar heeft zes snaren, Albert Verlinde mag na een lange dag graag in auto naar de aria Casta Diva uit Bellini's Norma luisteren 'omdat ik daar altijd ongelooflijk weemoedig en deemoedig van word', 'a capella' betekent zang zonder begeleiding en de Préludes van Debussy zijn ideaal op een zaterdagochtend, als de geur van koffie en geroosterd brood uit de keuken komt en je de extra dikke krant van de mat tilt. Woensdag verscheen Van Bach tot Bernstein (Prometheus, euro 19,95) van Arie Boomsma en Thierry Baudet - het allitereert inderdaad lekker. Een mooi vormgegeven, vrolijk en toegankelijk bladerboek van twee mannen die leek zijn op het gebied van klassieke muziek: Boomsma is televisiemaker, Baudet noemt zichzelf 'academicus' en schrijver. Wel speelt Thierry cello, hoorn en piano en heeft hij 'altijd noten in zijn hoofd'. En bij Arie thuis 'stond vroeger altijd muziek op'.


'Ik duw zachtjes de deur van de huiskamer open. Voor de geluidloze beelden van Het kleine huis op de prairie verkeren een aantal damessilhouetten in knikkebollende slaap. 't Is lastig iets bekends te ontwaren.' In De vergeetclub (Podium, euro 16,50) beschrijft actrice en documentairemaker Tosca Niterink scènes uit het leven van haar dementerende moeder die samen met acht andere 'dames op leeftijd achter een cijferslot woont, voor hun eigen veiligheid'. Een aantal stukjes verscheen eerder in NRC Handelsblad.


Het debat over de crisis van de democratie is van alle tijden, schrijven Jacques Thomassen, Carolien van Ham en Rudy Andeweg in De wankele democratie (Prometheus, euro 24,95), en dat is ook niet verwonderlijk: 'Democratie is nu eenmaal een ideaal dat in werkelijkheid nooit helemaal geraliseerd zal worden. De discrepantie tussen ideaal en werkelijkheid leidt tot een permanent debat over de tekortkomingen van de democratie.' De bundel is onderdeel van een project van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen die de vraag 'Verkeert de representatieve democratie in een geloofscrisis' in 2011 opnam in haar Wetenschapsagenda.


Voor mensen die weinig tot niets van wielrennen weten maar die wel een beetje willen bijhouden wat er bij zo'n Tour de France gebeurt en waarom, ligt vandaag het verse Handboek Tour de France 2014 (Ambo, euro 15,-) van ex-beroepswielrenner Michael Boogerd en sportjournalist Maarten Scholten in de winkel. Het naslagwerk bevat een handig etappeoverzicht met uitgebreide routekaartjes, sterke verhalen over oude helden en een wielertaalwoordenlijst waarin onder meer wordt uitgelegd wat 'laagvliegen' is. Michael Boogerd: 'Als het keihard gaat, als er volle bak wordt gereden, noemen renners dat laagvliegen. Dan gaat het zo verschrikkelijk hard. Het was echt laagvliegen vandaag, zeggen we dan achteraf in de bus.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden