Mortier start een nieuw 'Ruhrfestival'

Het Duitse Ruhrgebied wordt vanaf 2002 de vestigingsplaats van een nieuw driejaarlijks festival voor de podiumkunsten. Deze 'Ruhr-Triennale' krijgt een budget van naar schatting enkele tientallen miljoenen D-Mark aan subsidie- en sponsorgeld per editie, en gaat zich vooral afspelen in oude krachtcentrales, gieterijen en andere industriële locaties die niet meer...

Intendant wordt Gerard Mortier, die afscheid neemt als artistiek leider van de Salzburger Festspiele. Mortier gaat samenwerken met Europese en Amerikaanse muziek- en theaterkunstenaars, met de ambitie 'het klassieke erfgoed door te geven op nieuwe, tot nu toe weinig gebruikelijke manieren, aan grote publieksgroepen die van huis uit niet gewend zijn vaak naar het gevestigde theater te gaan'.

Zo zegt Mortier inspiratie te putten uit het werk van de Nederlander Johan Simons, regisseur van Zuidelijk Toneel Hollandia en ervaringsdeskundige op het gebied van ongebruikelijke locaties. Met Simons wil hij de mogelijkheden onderzoeken van gebouwen die vallen in de categorie 'Gasometer' in Oberhausen of de grote Jahrhunderthalle in Bochum.

Daarnaast heeft hij theatermakers op zijn lijstje als de Belg Alain Platèl, en andere regisseurs met wie hij ook in Salzburg al heeft samengewerkt, zoals de Amerikaan Peter Sellars en de Zwitsers Christoph Marthaler en Jossi Wieler.

Gezelschappen en kunstenaars uit het Ruhrgebied zelf, zoals de danstheatermaakster Pina Bausch, staan ook op zijn lijst.

Volgens Michael Vesper, minister van sport, cultuur en stedenbeleid van de deelstaat Rheinland-Westfalen, is de triënnale 'het aangewezen middel om het Ruhrgebied nieuwe impulsen en een internationale uitstraling te geven'.

Gemikt wordt allereerst op publiek uit Duitsland en landen als Nederland en België, maar de ambities reiken volgens Vesper verder.

'De bedoeling is dat de toegangsprijzen aan de redelijke kant blijven. Geen enkel kaartje mag duurder zijn dan 180 D-Mark. Veel kaartjes zullen goedkoper zijn.'

Grondgedachte is volgens Vesper een 'festival waarin de economische en sociale veranderingen van het Roergebied een artistiek uitvloeisel krijgen'.

Mortier, die intendantschappen in Berlijn en Venetië (de te herbouwen Fenice-opera) heeft afgewezen, zegt na 'Salzburg' juist niet naar 'gefixeerde theatersituaties' op zoek te willen. 'De hallen en industrieruimtes dwingen tot nieuwe overwegingen. Niets is meer vanzelfsprekend.'

Het repertoire van de eerste festivals zal variëren van bekende opera's van Mozart, 'mogelijk in sterk bewerkte vormen', tot Die Soldaten van de (inmiddels gestorven) 'Ruhrgebiedbewoner' Bernd Alois Zimmermann, en nieuwe theaterstukken zoals een project dat Mortier wil doorvoeren met Simons, op basis van 'sleutelmomenten uit negentiende-eeuwse opera's'. Voortbordurend op Simons' productie De val van de goden, te zien in de Salzburg-editie 2001, zal (werktitel) 'de ritualisering van het gevoel' tot de thema's gaan horen van de triënnale.

Die begint in het najaar van 2002 in relatief bescheiden vorm, op basis van (voornamelijk) muziekprogrammring. Grote producties zijn in latere afleveringen voorzien. Klassieke partituren zullen volgens Mortier niet meer heilig zijn. Zo neemt hij uit Salzburg een Figaro mee waarin Christoph Marthaler en dirigent Cambreling flink hebben gesleuteld aan de klank van de (in het toneelbeeld uitgevoerde) recitatiefbegeleidingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden