Morning after film

Ook op Lowlands maken cameramensen straks een wervende aftermovie voor YouTube. De festival- reclamefilm wordt buitengewoon goed bekeken. Hoe komt dat?

GIDI HEESAKKERS

Het filmpje van 20 minuten toont een zonovergoten feesthemel die wordt bestormd door chartervliegtuigen vol met lachende fuiftoeristen en dj's met namen als David Guetta, Carl Cox, Avicci en Afrojack. Er zijn speciaal voor het luchtshot graancirkels aangelegd en eindeloze hoeveelheden glowsticks, bellenblaas en siervuurwerk aangeschaft. Joelende mensenmassa's dansen in kleurige rookmachinewolken en confettiregens. Climax na climax. Dit is het gelukkigste publiek ter wereld, in het meest epische festivaldecor denkbaar.

Je had vast iets beters te doen toen deze euforie-explosie plaatsvond, maar wat was het ook alweer? Met dat gevoel liet de aftermovie van het Belgische dancefestival Tomorrowland al ruim 87 miljoen kijkers achter. In september vorig jaar kwam het filmpje online te staan, een paar maanden later stond hij in de toptien best bekeken YouTube-video's van 2012. Het is een van de belangrijkste onderdelen van de afterparty. Organisator ID&T houdt die langdurig gaande, te zien op de beeldschermen met bezoekers en fans.

Tegenwoordig pronken alle festivals met professionele eventvideo's, dito foto's en livestreams die na afloop beschikbaar blijven. Allemaal investeren ze veel tijd, geld en mankracht in nagenieten en herbeleven. Wat levert dat op? En waarom kijken mensen zo massaal naar beelden van voorbije feesten?

'We willen onze bezoekers een souvenir geven', zegt Debby Wilmsen van Tomorrowland. 'Dus maken we een dvd, foto's en een aftermovie. Sinds vorig jaar zenden we ook tijdens het festival al livebeelden uit.' Daarvoor werkt Tomorrowland samen met YouTube, dat doorlopend uitzendt op een speciaal Tomorrowland-kanaal. YouTube regelt de streaming, de videoproductie wordt verzorgd door het festival zelf. Onder de supervisie van een producer is drie dagen lang een freelanceteam van 170 mensen op de been.

Met handzame camera's begeeft een groot deel van hen zich tussen het publiek om sfeerreportages te maken. Twee van de zestien podia worden constant gefilmd, er zijn camerakranen en er vliegt een helikopter. 'Tomorrowland raakt steeds sneller uitverkocht. Het is mooi dat dankzij de livestream ook mensen zonder kaartje het festival kunnen meemaken. Na afloop blijven alle beelden beschikbaar, zodat je het steeds weer kunt herbeleven.'

Een paar maanden na het festival volgt de aftermovie, een samenvatting van het beste, mooiste, leukste. Tomorrowland biedt maximale nazorg aan haar 60 duizend internationale bezoekers per dag. Maar tegelijkertijd maakt het festival hen de spin in het web. Zij zijn het die via Facebook en Twitter filmpjes delen met vrienden van vrienden van vrienden, waarmee ze nieuwe mensen laten warmlopen voor de volgende editie.

Niet voor niets bepalen festivals nauwkeurig welk beeld ze van zichzelf prijsgeven. Op de nieuwste editie van Tomorrowland, in het tropische laatste weekeinde van juli, blijkt er geen shot gelogen te zijn aan de aftermovie van vorig jaar. Maar slenterend over recreatiedomein De Schorre in Boom, een plaatsje onder Antwerpen, openbaart zich genoeg materiaal dat de rooskleurige aftermovie nooit gaat halen. Saaie taferelen in overvloed. En de eigenzinnig rillende kaak van een gedrogeerde Engelsman zou het 'drugsvrije' Tomorrowland weinig eer aan doen.

'Voor onze cameramensen en de media hebben we een showdraaiboek', vertelt Wilmsen. 'Daarin staat bijvoorbeeld wanneer en waar er vuurwerk is, op welke plaats de bellenblaasmachine staat en van welke kant de danseressen op komen.'

Je krijgt alleen het ideaalplaatje te zien', zegt fotograaf Iris Ooms. Met haar bedrijf De Fotomeisjes is ze sinds 2008 in eventfotografie gespecialiseerd. De populariteit van aftermovies volgde op de groeiende vraag naar feestfoto's, die volgens Ooms vorig jaar exceptioneel steeg. 'Inmiddels hebben we zo'n tien boekingen per week en worden we ingehuurd door bijna alle grote Nederlandse festivals.'

Haar opdrachtgevers hebben nagenoeg dezelfde wensen. 'Ze willen spontane beelden van leuke, lachende mensen, veel handjes in de lucht, volle zalen. Je krijgt achteraf eigenlijk alleen mooie mensen te zien. Of iets minder mooie, maar wel fotogenieke mensen.'

Dat geldt ook voor videomateriaal, beaamt marketing manager Bente Bollmann van Mojo Concerts, dat Lowlands en PITCH organiseert. 'Al doen we ons best weg te blijven van de zoveelste aftermovie met juichende meisjes in die gezellige zon.' Net als Tomorrowland ging Lowlands vorig jaar een samenwerking met YouTube aan om tijdens het festival al beelden uit te zenden. 'We betalen allemaal een deel: wij, YouTube en de VPRO, die het festival verslaat.'

Bollmann ziet het als een manier om in het buitenland festivalaandacht te genereren. 'Onder de kijkers zijn ook mensen uit Brazilië en Rusland, die waarschijnlijk nooit naar Biddinghuizen zullen komen. Voor YouTube levert het goed bekeken content op, voor ons een internationaal podium.' Dat maakt Lowlands voor artiesten interessanter. 'De samenwerking met YouTube is een belangrijk onderhandelingspunt richting bands. Die willen zo veel mogelijk exposure.'

Rest de vraag of bezoekers wel zitten te wachten op fotografen en filmers die allemaal uitkijken naar zwierende meisjesharen. 'Natuurlijk hoor ik mensen weleens klagen over partyfotografen die iedereen maar in de bek zouden flitsen', zegt Ooms van De Fotomeisjes. 'Maar de meeste mensen zijn aan onze aanwezigheid gewend geraakt. Op veel Nederlandse feesten is het zien en gezien worden en later nog eens gezien worden op Facebook.'

Volgens Bollmann vinden bezoekers het 'onwijs leuk' naar beeld van zichzelf op zoek te gaan. 'Op de maandag na het festival staat onze Lowlands-krant Daily Paradise traditioneel vol met foto's. Je wilt echt niet weten hoeveel mails ik krijg van mensen die een exemplaar willen nabestellen.'

Dankzij Facebook is dat probleem de wereld uit. 'Dit jaar gaan we voor het eerst ook tijdens het festival al foto's online zetten. Facebookfans kunnen ze delen en bezoekers taggen.' Betere reclame is er anno 2013 niet. Ook niet voor partners en sponsoren die terloops in beeld worden gebracht.

Wilmsen van Tomorrowland onderschrijft het belang van Facebook. 'Op een simpel bericht als 'Hey, how are you?' krijgen we honderdduizenden reacties. Online aanwezig zijn, is belangrijker dan ooit. Je moet zijn waar je publiek is. Door net zo actief te zijn als onze fans ontstaat een soort verbondenheid die ook voortduurt als het festival is afgelopen. Zoiets creëer je niet met ouderwetse promotiemiddelen, zoals posters en een nieuwsbrief.'

Geruchten dat Tomorrowland YouTube-views zou inkopen, hoort Wilmsen naar eigen zeggen voor het eerst. 'Toen de aftermovie meer views had dan er mensen in België wonen, dachten wij ook: dat kán toch niet. Maar de statistieken liegen niet.'

Wie dit jaar geen kaartje voor het festival had, kan uitkijken naar een cinematografisch meesterwerk. Maar de aftermovie blijft vooral goed nieuws voor de jongen die een bordje droeg met de tekst Is there life after Tomorrowland? Alle videobeelden samen voorzien in een hiernamaals voor de toegewijde festivalbezoeker, die eenmaal thuis weer een jaar moet wachten tot de nieuwe editie. Wanneer de hemelpoorten precies opengaan, wil Wilmsen niet zeggen. 'Dat laten we alleen via Facebook weten. In de aftermovie maken we ook de datum voor 2014 bekend, vandaar.'

De weg kwijt

Via de telefoons van bezoekers bereiken ook minder florissante festivalbeelden het internet. Na de 2012-editie van Tomorrowland was een filmpje op de sociale media te zien van een meisje dat duidelijk de weg kwijt is. Midden op het festivalterrein, in bijzijn van filmende omstanders, gaat ze zitten en trekt haar string onder haar rokje vandaan. Als ze even later besluit verder te feesten, laat ze op het grasveld een bruine vlek achter. De video is tienduizenden keren bekeken.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden