Morele lessen

Nog altijd voert het gevangenisdrama The Shawshank Redemption de IMDB-ranglijst aan. Op die website, de Internet Movie Database, kan iedereen elke film een cijfer geven tussen de 1 en 10. Met een fraaie 9,3 overtreft Frank Darabonts film uit 1994 andere toptienfilms als The Godfather (9,2), Pulp Fiction (8,9) en Fight Club (8,8). In die lijst geen films die bij critici hoog scoren. Citizen Kane van Orson Welles staat pas op plaats 63 (8,4), Casablanca op 28 (8,6).


De vraag blijft wat de bijna 1,25 miljoen gebruikers zo bijzonder vinden aan The Shawshank Redemption. Het is een opvallend conventionele gevangenisfilm inclusief de vet Amerikaanse morele lessen die we van dat genre gewend zijn - en die zo prettig op de achtergrond bleven in het afgelopen zondag uitgezonden Un prophète.


Maar dan het verhaal dat eraan ten grondslag ligt (van Stephen King) en dat zo dienstbaar is verfilmd. Dat is zo onverwoestbaar sterk dat je wel móét smelten. Tim Robbins is de nieuwe gevangene die in de jaren veertig Shawshank wordt binnengeleid. Hij ziet eruit als atypische gevangene en is dat ook: de bankdirecteur is veroordeeld voor het vermoorden van zijn overspelige vrouw. Verteller Morgan Freeman, zelf oudgediende in het complex, ziet hoe snel de outsider zich aanpast en een vooraanstaande positie verwerft. En zelfs de tirannieke leiding weet in te palmen. De situering in de gesloten omgeving van een gevangenis leent zich bij uitstek voor thema's als kameraadschap, trouw en verraad en existentiële vragen. Allemaal zaken die uitgebreid aan bod komen en benut worden om de toeschouwer vol te raken. Met als bonus een tamelijk geniale ontknoping.


The Shawshank Redemption (Frank Darabont, 1994)


RTL 7, 20.30-23.30 uur.

Something's Gotta Give

(Nancy Meyers, 2003) Harry Sanborn is midden 60, miljonair, getroffen door een hartaanval en recupererend in het zomerhuis van Erica Barry, de moeder van zijn laatste verovering - hij houdt namelijk van jonge vrouwen. Zij, een toneelschrijfster, heeft sinds haar scheiding geen afspraak meer gehad. Natuurlijk worden ze in deze licht-feministische screwballcomedy van Nancy Meyers (The Holiday, It's Complicated) verliefd. De aangename film drijft met gemak op twee acteerkanonnen. Jack Nicholson overtuigt als de schuinsmarcheerder en Diane Keaton bewijst zich eens te meer als comédienne met allure. De scène waarin ze zich van de ene huilbui naar de andere sleurt en intussen haar beste toneelstuk schrijft, is onweerstaanbaar.


Net 5, 20.30-23.05 uur.

Master and Commander. The Far Side of the World

(Peter Weir, 2003) Een Engels oorlogsschip levert begin 19de eeuw op een verre zee strijd met een van Napoleons pronkstukken. In het eerste half uur van de film wordt de Surprise van kapitein Jack Aubrey (Russell Crowe) in dichte mist verrast door een Franse tegenstrever. Lang en gedetailleerd wordt de zeeslag tussen de schepen verbeeld. Toch is dat niet het verhaal dat regisseur Peter Weir wil vertellen. De scheepsarts Stephen (Paul Bettany), tevens de beste vriend van kapitein Jack, reist mee en is in veel opzichten diens tegenbeeld. Hun discussies over vooruitgangsdenken, nationalisme, leiderschap en de ethiek en zin van oorlog vormen het eigenlijke hart van de film. De finale zeeslag is meeslepend en indrukwekkend. Maar meer indruk maakt de relatief lange scène die erop volgt, waarin ingetogen afscheid wordt genomen van de slachtoffers die in de strijd vielen.


RTL 7, 23.30-01.55 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden