Moraal, schuld en boete in wol en glas

Mapping out Paradise..

Tilburg Het aardse paradijs is kwetsbaar. Zo kwetsbaar als Eva toen ze maar één klein hapje nam, Adam toen hij Eva’s ogen zag en zwichtte. Voor je het weet, staat het gevaar voor je, is het grote Kwaad al daar.

In Museum De Pont loop je bijna op je tenen door de installatie Mapping out Paradise van Marc Mulders en wol-kunstenaar Claudy Jongstra. Het gevaar loert van de grond af op de bezoeker.

Scherpe platen van melkglas, vol venijnige scherven, gekleurd over elkaar heen gelegd. Dwanggedachten sluipen naar binnen; als je je tas laat vallen, is alles stuk. Als je struikelt heb je zo een slagaderlijke bloeding. De veilige afstand tussen kunst en bezoeker is even opgeheven in deze installatie. Je gaat erin, staat erboven, moet soms buigen om details te kunnen zien. Tegen het heftige glas is een contrast geplaatst – het tere wol op voile van Claudy Jongstra. Lange doeken in paars, rood en wit hangen aan lood van het plafond. Het lijkt alsof Jongstra geschilderd heeft met de wol – door dikke dubbele lagen op de doorzichtige stof, door slierten krullend wol dat aan de doeken hangt. Het geeft een zachte, organische tegenhang aan de scherven op de grond, die ook nog eens belicht zijn met hard tl-licht dat op geen enkele manier verhuld is.

Marc Mulders is streng als altijd. Zijn collages van glas staan bol van de symboliek, zorgvuldig uitgekiend. Op glas geschilderde kikkers, vogels en fantasiebeesten, in glas gebrande foto’s en veel middeleeuwse religieuze beelden wisselen af, en vormen soms tezamen weer een nieuw beeld – een vogel, kwal of inktvis.

De Annunciatie komt voorbij; de depositie van het Kruis, de presentatie van Christus aan de mensen, de marteling van Christus. David Beckham staat als Ecce Homo, zijn gebonden handen zijn die van de Heer.

Standaard beelden, in het collectieve christelijke brein gegrift, om te gedenken, om gevoelens van boete en schuld op te roepen en soms om te troosten. De vergankelijkheidsymboliek druipt er van af. Een jong meisje heeft de G van het label Gucci op haar kruis laten scheren, een kunstenaar duwt zijn tong tussen de tanden van een doodshoofd. Aan de wand hangen enorme foto’s van tere bloemen met afgescheurde plaatjes van de wonden van Christus.

Van Mulders waren we het al gewend, deze hedendaagse blik op christelijke waarden. Hij maakte collages van dergelijke beelden, schilderijen van bloemen en dieren vol vlees-lust-lichaam-symboliek, en moderne gebrandschilderde glazen in de Sint Jan in Den Bosch.

Maar zo van los glas, teer en toch gevaarlijk, omhelsd door de wollen doeken van Jongstra, krijgt het nieuwe lading en nieuwe schoonheid. Mulders neemt het allemaal heel serieus, de moraal, maar vindt steeds vormen om zich opnieuw te laten horen.

Wieteke van Zeil

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden