Moorse vrouwen: knap, ongesluierd, en van parfum doordrenkt

Blida (Algerije), 24 februari 1853.

Moorse vrouwen in Algerije Beeld Photochrom Print Collection, Wikimedia Commons

Er is me iets overkomen dat ik echt niet had verwacht. Ik liep die onbekende Moorse vrouw weer tegen het lijf. In goed Frans gezegd: ik heb toestemming haar morgen thuis te bezoeken.

Gistermiddag hoorden we slagwerk ergens in een straatje in de buurt. Vandell vroeg: 'Heb je zin in een beetje muziek?' 'Nou en of', zei ik. Er ontbrak een stuk muur bij het huis waar de muziek vandaan kwam. Door een gat konden we naar binnen kijken.

Het was een klein familiefeest en de stemming was geanimeerd. Een jonge, knappe zwarte vrouw vormde het middelpunt. Haar borsten waren ontbloot en ze zoogde een naakte baby.

Twee Moorse vrouwen zaten gehurkt op het tapijt en bespeelden grote ijzeren cimbalen, die veel te groot voor hun handen waren. Twee zwarten zongen en sloegen op trommels. Een derde, half ontkleed, blootshoofds en met zijn riem los, voerde een woeste dans uit voor de pasgeborene.

De Moorse vrouwen waren ongesluierd, ze hadden knappe gezichten en droegen zijden wintergewaden, met een overvloed aan goud en bloemmotieven. Ze waren zo van parfum doordrenkt dat ze een intense ambergeur verspreidden.

Een uur lang spraken we geen woord. De pasgeborene, die kleine geluidjes maakte terwijl hij de fraaie borsten van zijn moeder betastte, was de enige die zich liet horen.

Eugène Fromentin (1820-1876), Frans schilder en schrijver. Ingekort fragment uit Une année dans le Sahel, 1859.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden