Moooi in Milaan

Let maar op. De Carbon Chair van Moooi wordt deze week de hit van de Salone Internazionale del Mobile in Milaan, de beroemdste meubelbeurs ter wereld....

Het ontwerp van Bertjan Pot lijkt een huldebetoon aan Charles & Ray Eames; sterker, de Carbon Chair lijkt een moderne versie van hun Fiberglass and Wire Chair. Voor de finishing touch van zijn remake zorgde Marcel Wanders, samen met Hans Lensvelt en Casper Vissers de oprichters van Moooi. Een jong meubelmerk waarvan wordt verwacht dat het de beurs in Milaan weer van een paar fikse scheuten reuring voorziet. Vorig jaar was hun Smoke Chair al de sensatie van de beurs. Goed voor alleen al twaalfduizend bezoekers op de Moooi-stand.

Moooi mag daarom dit jaar op de Salone de plek innemen van het befaamde Italiaanse designhuis Cappellini, dat onlangs werd verkocht en van de nieuwe eigenaar een jaartje 'huisarrest' kreeg. 7 Meter breed en 50 meter diep is de Moooi-stand, op de meest in het oog springende plek van de beurs, vertelt Vissers. Een hele eer, vindt hij, zoiets als Viktor & Rolf als het epicentrum van de pra-porterweek in Parijs. 'De meubelmerken rondom Moooi worden op ons afgestemd.

De organisatie ziet ons als de publieks trekker.'

Moooi telt een o'tje extra. 'Tegen buitenlanders zeg ik altijd: mooi betekent beautiful in het Nederlands. Met een extra o is het extra beautiful', zegt Vissers, die zich met Moooi binnen vier jaar in de top van de designmarkt heeft genesteld, en dat is een Neder lands merk niet eerder gelukt.

Innoverend, kosmopolitisch en

eigenzinnig wil Moooi zijn. Een groteske stoel met soulpijpen

en een lamp met een voet van 80 centimeter handgeblazen glas, idioot groot, nog nooit eerder

gedaan. En het goeie is, het zijn producten die nou eens niet

blijven steken bij unica en kekke gebbetjes en die, alom geprezen maar ongebruikt, belanden in

musea. Zoals veel ontwerpen overkwam uit de collectie van Droog, dat andere Nederlandse 'designmerk' dat Dutch Design ruim tien jaar geleden op de kaart zette, maar dat vergat te commercialiseren. Illustratief is de Light Shade Shade lamp van Jurgen Bey. Ontworpen voor Droog, maar geproduceerd door Moooi.

Een typisch Moooi-product is de lamp Kaipo van Edward van Vliet, vindt Lensvelt. Een geplisseerd doek op een voet van verzilverd kristal. 'Niemand kan zeggen of die lamp modern, klassiek of

barok is. Wij spelen met toen en nu, klassiek en modern, oud en nieuw, maar met een duidelijk

respect voor het verleden. Consumenten krijgen behoefte aan verschillende stijlen bij elkaar, mits samengepakt onder een

duidelijk en herkenbaar concept.'

De opvallende fotografie van Erwin Olaf dient daarvoor als gangmaker. Altijd een meubel met een mevrouw of mijnheer in zijn blootje. 'Als je een glossy open slaat, stuit je op tientallen bizarre en gelikte modeadvertenties. Blader door een meubelblad en het is steeds weer een bank in een hoekopstelling met een kleed en tafeltje. Wij zijn het enige meubelmerk dat van die voorspelbaarheid afwijkt. Het gaat ons niet in de eerste plaats om verkoopcijfers. Daarvoor is onze collectie niet middle of the road genoeg.

Wij willen mental leader worden.'

Toch scoort Moooi wereldwijd goed tot nu is de omzet verdrievoudigd, een hele prestatie in deze economisch barre tijd. 'Maar nogmaals: we willen vooral zorgen voor open monden, diepe kniebuigingen en hard applaus.'

Een zestal primeurs in Milaan moet daarvoor zorgen. Behalve de Carbon Chair presenteert Bertjan Pot de plafondlamp Mirrorbowl, een omgekeerde en gehalveerde eighties discobol.

Flames van Chris Kabel is een witte driepotige kandelaar, geplakt op een gasbrandertje. Het paradepaardje van Wanders is City Systems, dat internationaal wordt gelanceerd. 'Het eerste stalen wandmeubel op niveau, opgebouwd uit verschillende horizontale en verticale modules die je kunt samenstellen zoals je wilt.'

Een Moooimakertje zijn de acht verschillende grand foulards in theedoekprint die je over vieze of versleten bankbekleding drapeert, zodat je niet het hele bankstel bij het grofvuil hoeft te zetten. Vissers: 'We leggen ze op de beurs over tweeen driezitters van bekende merken als Minotti en B & B. Dat mag ja, kennelijk willen ook zij een beetje moooi zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden