Mooier

Daphne (24) wilde alleen onherkenbaar in beeld, zei Alberto Stegeman zondag in Undercover in Nederland (SBS6). Dat kwam goed uit, want dat was ze al. Dankzij een kliniek voor plastische chirurgie waar ze haar lippen had laten opvullen, 'voor een mooiere uitstraling'.


Na een dag zat haar bovenlip tegen haar neus aan. Het kwam niet meer goed.


Hetzelfde gold voor de Haagse Anna, die via een Groupon-aanbiedinkje bij het 'Aesthetic Medical Centre' in Den Haag was beland. Ze moest er contant 12 mille neertellen voor injecties in haar gezicht, borsten en billen. Korte tijd later dreigde ze te sterven aan een bloedvergiftiging.


Alberto trok eropuit met zijn verborgen camera. Hij filmde de malafide huiskamerpraktijken van de Haagse charlatan en lichtte het ministerie van Volksgezondheid in. Als wisselgeld mocht hij de arrestatie van de uitbaatster filmen. Operatie geslaagd.


'Je ziet op tv veel programma's met makeovers', zei minister Edith Schippers maandag in DWDD. Zij had ze allemaal gezien. 'Prachtige vrouwen, zowel ervoor als erna; de medische sector kan veel. Maar het gaat ook wel eens mis, en dat zie ik nooit in die programma's.'


Wat er misging, zat tegenover haar: twee vrouwen wier gezicht verminkt leek na een 'fillertje'.


Vijf jaar na Sunny Bergmans documentaire Beperkt Houdbaar over de misvormde schoonheidsidealen, wil Edith Schippers wat doen aan de diverse misstanden in die branche. Scherpere richtlijnen. De titel 'cosmetisch arts' beschermen. En tv-programma's van waarschuwingen voorzien.


Of dat laatste zal helpen, valt te betwijfelen, maar verder: goed idee. Want even in de pauze een botoxje halen, het is zo gewoon geworden en 'iedereen doet het'. Dat is mede te danken aan de gladde mediamarketing van die branche, waar dokter Snijgeil opereert met dollartekens in de ogen - logisch dat je dan eens mis snijdt.


Opmerkelijk genoeg zijn BN'ers de smeerolie in dit medi-industriële complex. De 'stoere openheid' waarmee de Linda de Mollen en Patty Brards hun ingrepen verkondigen, effenen het pad voor onzekere aarzelaars die het kuiltje in hun wang steeds meer zijn gaan zien als de bron van alle tegenslag.


Spuitje, klaar. Gelukkig.


In een volgepend tv-schriftje van twee jaar geleden vond ik de aantekeningen van een willekeurige vroege zondagmorgen op RTL. Terwijl bij de publieken de heilige mis schalt, vult de commerciële omroep die uren met betaalde, gesponsorde programma's van derden. Nog vóór het speelkwartiertje van Harry Mens duiken gladgetrokken types in witte jas op in rubrieken met titels als Gewoon mooier, Altijd jong, Naar de kliniek of Chirurgenwerk.


Dat eerste werd betaald door de grote kliniek Bergman. Groot genoeg om een batterij BN'ers te betalen voor hun promopraatjes. Menno Buch. Gerard Cox. En - je schrikt toch even - Halina Reijn.


Halina had cellulitis. Ze liet zich nu inspuiten. Want: 'Ik ben actrice, dus ik moet er goed uitzien.' Maar, zei ze: 'Ik heb ook een voorbeeldfunctie en vind dat je ook gewoon mag zijn. Dat is best wel een strijd in mezelf.' Die kennelijk werd beslecht met haar deelname aan deze winstgevende audiovisuele advertorial voor de mooimaakindustrie.


Misschien dat Edith Schippers ook kan waarschuwen voor dit soort misvormde 'consumentenvoorlichting'. Een tekstje rechtsboven in beeld: 'Mooier kunnen we het niet maken'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden