Mooie cijfers verhullen malaise in adviesbranche

Fraaie groeicijfers van grote consultancy-bedrijven als Accenture en KPMG kunnen niet verhelen dat het sinds deze zomer slecht gaat in de advies-branche....

Financiële cijfers verklappen weinig. Adviesbureau Accenture maakte donderdag over afgelopen boekjaar een omzetgroei bekend van 17 procent. KPMG Consulting sloot het boekjaar 1 oktober af met dik 20 procent groei. Maar de riante cijfers verhullen barre tijden voor de adviesbranche.

J. Zandhuis, directievoorzitter van KPMG Consulting, bevestigt een forse terugval in het organisatie-advies. Het zijn niet meer alleen de ICT-consultants die zware klappen krijgen. Sinds de zomer wordt de adviessector over de volle breedte geraakt. Na jaren van tweecijferige groeipercentages lopen de inkomsten flink terug.

'Het aantal bankzitters neemt toe', heet het in de branche. Steeds meer adviseurs zitten voor één of twee maanden zonder werk. Accenture stuurde aankomend consultants onlangs een brief met de vraag een paar maanden later te beginnen. En een getekend contract biedt geen zekerheid, want Accenture hanteert ook in de proeftijd een selectiever aannamebeleid dan voorheen.

'Het was voorspelbaar', zegt Zandhuis van KPMG. 'Consultancy is een conjunctuurgevoelige branche. Onze resultaten zijn sterk gecorreleerd aan de groei van het bruto nationaal product.'

Nu de economie hapert zijn consultants, in Nederland zo'n tienduizend, de eersten die het merken. Het geld dat noodlijdende bedrijven als KPN, KLM en UPC voorheen aan consultants besteedden - zo'n drieduizend tot vijfduizend gulden voor een senior consultant per dag - is nu hard nodig voor andere zaken. 'Alleen adviseurs die van levensbelang zijn, mogen blijven', aldus een woordvoerder van KLM.

Een rondgang langs de grote adviesconcerns leert dat ze vrijwel allemaal pas op de plaats maken en nadenken over nieuwe strategieën. Woordvoerders van KPMG, PricewaterhouseCoopers en Accenture bekennen grote nadelige gevolgen te ondervinden van de economische malaise. The Boston Consulting Group en McKinsey spreken alleen van 'veel onzekerheid'. CMG en Cap Gemini Ernst & Young erkenden al eerder dat het slecht gaat.

Naast de internet-adviessector krijgen ook de sectoren telecom en financiën er van langs. September en oktober zijn vanouds drukke maanden, maar dit jaar komen orders maar mondjesmaat binnen. Waar bedrijven nog wel consultants inschakelen, gaat het nu vooral om efficiencystudies.

'Investeringsprojecten worden uitgesteld, of bedrijven investeren in drie landen in plaats van in tien', zegt S. van 't Noordende, country managing director van Accenture Nederland. 'Dat betekent een stuk minder werk.'

J. Bolweg, bestuurslid van de Raad van Organisatie Adviesbureaus (ROA) en directeur Human Resource Management bij advieskantoor Berenschot, sluit niet uit dat in de adviesbranche ook in Nederland de komende tijd mensen 'afvloeien'. 'De knop moet snel om. De bankzitters staan nog een aantal maanden op de loonlijst, maar als dat lang duurt gaan zulke dingen gebeuren.' In het buitenland vielen bij advieskantoren al eerder ontslagen.

De vele kleine organisatieadviesbureaus hebben volgens A. van den Berg, voorzitter van de Vereniging van Zelfstandige Organisatie Adviseurs (ZOA), nog weinig last van de economische neergang. 'Wij merken het minder dan de grote kantoren omdat wij goedkoper zijn en bovendien de klant vaak persoonlijk kennen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden