Mooie acteurs in intens spel

Entr’acte..

DEN HAAG Dat de jonge theatermaker Thibaud Delpeut in korte tijd drie producties kan maken bij grote gezelschappen (Toneelgroep Amsterdam en Nationale Toneel), heeft hij te danken aan zijn afstudeervoorstelling Entr’acte. Het Nationale Toneel bood hem aan die voorstelling te hernemen.

Destijds speelde Kees Hulst daarin de rol van de zakenman-op-reis, en Wendell Jaspers het wervelwindmeisje dat zijn leven kruist. Jaspers is gebleven, Hulst vervangen door Jappe Claes. Mooie acteurs allebei, en uit deze voorstelling blijkt tevens dat Delpeut een goed acteursregisseur is. Zoals hij ook in Britannicus bij TA met name Marieke Heebink en Eelco Smits tot intens spel heeft aangezet.

Delpeut heeft ook de tekst van Entr’acte geschreven en die is minder verrassend. Een man en een meisje ontmoeten elkaar in een naamloos hotel, ergens in Frankrijk. Hij op zakenreis, zij weg gevlucht van haar leven als actrice - midden in de voorstelling De Getemde Feeks hield ze het voor gezien. Hij is getrouwd en heeft kinderen, zij is een vrije meid met vrije gedachten. De vraag is: zal ze hem pijpen of niet? Het antwoord is nee, maar daaraan gaan wat rituelen vooraf. Zoals telefoongesprekjes met het thuisfront en een verbale choreografie van aantrekken en afstoten. Entr’acte heeft wat setting en sfeer betreft erg veel weg van de film Lost in translation maar ontbeert de droefheid daarvan.

Jaspers speelt een heerlijke spring-in-’t-veld en Claes de tobbende man die zijn nette principes trouw blijft. In een helder wit en licht toneelbeeld geeft Delpeut zijn spelers een mooie beweeglijkheid. Entr’acte is een theatrale oefening in sfeervol afscheid nemen.

Hein Janssen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden