Mooi is ook een kwestie van denken

Onder de rook van 's-Hertogenbosch bevindt zich een bedrijfje waar ze de ideeën van vermaarde Nederlandse meubelontwerpers werkelijkheid laten worden.

Hans Teeuwen, Nelleke Noordervliet, Wouter Bos, Daan Roosegaarde: alle Zomergasten van 2013 zaten de afgelopen weken op witte, kronkelig uitziende stoelen van klei. De aantekeningen van presentator Wilfried de Jong lagen bovendien op een tafel die er precies bij paste. Zes keer drie uur werd er gesproken aan zogenaamd 'Clay Furniture'. Meubels ontworpen door designer Maarten Baas, maar vervaardigd door het Brabantse Den Herder Production House.


Bas den Herder (43) maakt meubels, maar toch is hij geen doorsnee meubelmaker. Zijn productiehuis produceert de spullen die ontwerpers tekenen. Waarom? 'Als je geluk hebt, zijn ontwerpers handige jongens. Misschien hebben ze vroeger thuis in de schuur van hun ouders geklust en kunnen ze een beetje lassen, maar toch zijn ze nooit gespecialiseerd in het maken.'


Den Herder legt extra nadruk op het woord maken. 'Ik ben een maker', zegt hij. 'Als je een complex meubel wilt hebben, dat je bovendien voor veel geld wilt verkopen, dan is het niet genoeg om een handige jongen te zijn. Dan heb je ons nodig.'


Met 'ons' doelt hij op Den Herder Production House (DHPH), zoals zijn bedrijfje voluit heet. Een team dat, afhankelijk van de drukte, tussen de 6 en 10 man groot is en werkt op een hectare grote boerderij vlak bij 's-Hertogenbosch. 'We werken met een vast team, een timmerman bijvoorbeeld, en een goudsmid, maar we hebben ook veel allrounders. Jongens die alles goed kunnen - van lassen tot spuiten tot inpakken'


Nu, begin september, is het team wat kleiner dan in de rest van het jaar. 'De zomer is toch een beetje komkommertijd in de designwereld', zegt Den Herder. 'Iedereen is buiten of op vakantie en niemand denkt aan zijn interieur. Dat is meer iets voor het najaar.' En dat het nog zomer is, is zonneklaar. Den Herder draagt een korte broek, een Neil Young T-shirt en loopt zonder sokken in zijn werkklompen. 'Zo lekker, die laatste warme dagen. Laten we hier gaan zitten.' hij wijst naar een groezelige tafel ergens op zijn erf, midden in de zon. Er staan veel oude stoelen omheen. Niet twee zijn er hetzelfde. Iets dat ook geldt voor de nieuw vervaardigde meubels waaraan binnen de laatste hand wordt gelegd.


Waar vroeger de boer woonde, woont nu Den Herder met zijn gezin. En waar vroeger de koeien stonden, staan nu designmeubels. Veel handgemaakte stoelen, kasten en tafels maar ook - noem eens wat - een ventilator. Links achterin staat een enorme lamp, de Disco Dish van Bertjan Pot. Geïnspireerd op de discobol die vroeger op je klassenavond hing, is de hele lamp ingelegd met kleine stukjes spiegel.


Beelden

'Dit productiehuis is eigenlijk begonnen toen ik in 2005 Maarten Baas tegenkwam', zegt Den Herder, die daarvoor jarenlang voor ontwerper Piet Hein Eek werkte.


'Maarten is een typische ontwerper. Hij heeft beelden in zijn hoofd, maar hij denkt niet echt na over hoe ze gemaakt moeten worden. Sterker nog: het maakt hem vaak niet eens zoveel uit. Ik had zijn kleimeubelen bij wijze van spreken ook van polyester kunnen maken. Het gaat bij hem om het beeld.'


De producten die Den Herder samen met Baas maakte, hadden bijna allemaal succes. Dat gold voor het 'Clay Furniture', maar ook voor andere projecten zoals de Smoke-meubels (verbrande meubels) en de Real Time; een digitale klok die het zelfs tot in het Rijksmuseum schopte waar hij jarenlang naast de 'Beatrix' van Andy Warhol stond.


'In eerste instantie was de naam van dit productiehuis Baas & den Herder BV, maar in 2012 heb ik officieel DHPH opgericht.'


Er komt een enorme hond aangelopen 'Zit! Zit! Hee, zit. Goed zo, blijf. Blijf! Ze was gisteren jarig', zegt Den Herder. Hij wijst naar de hond en praat in een adem door: 'Een jaar daarvoor klopten er een aantal andere ontwerpers bij mij aan. Ze liepen tegen hetzelfde probleem aan als Maarten Baas: ze konden niemand vinden die het echt speciale werk voor ze kon maken. Meubels die niet in grote oplages worden verkocht - denk aan maximaal tien, twintig per jaar. Waar dus geen geautomatiseerde productielijn voor kan worden opgezet, maar die wel extreem lastig te maken zijn. Exclusieve, exotische meubels. Blijkbaar werd dat gat in de markt door bijna niemand opgevuld.'


Dat blijkt, want inmiddels heeft DHPH zeven ontwerpers onder zijn hoede met wie op vaste basis wordt samengewerkt. Bovendien kloppen er steeds meer externen bij hem aan. Binnenhuisarchitecten bijvoorbeeld die een specifiek meubel in hun eigen ontwerpen willen. 'Een Plain Clay tafel die net vijf of tien centimeter langer moet zijn dan het origineel', zegt Den Herder. 'En dat kan een tafel in een kantoor zijn of in een ministerie, maar ook in een woonhuis of een hotel. Doordat we op kleinere schaal produceren, kunnen we design precies op maat maken.'


Mooi

Maken, maken, maken. Den Herder houdt van maken. 'Alles wat ik maak, moet mooi zijn', zegt hij. 'En dat doe ik door te snappen wat een ontwerper wil. Dat is wat ons onderscheidt van bijvoorbeeld een normaal metaal- of timmerbedrijf. Als je als ontwerper naar een zo'n tent gaat en je geeft ze een klein beetje ruimte voor eigen invulling, dan worden er keuzen gemaakt die esthetisch gezien niet de juiste zijn. Je wilde toch dat het aan elkaar zat?, zegt zo'n man dan. Hier gebeurt dat niet. Wij zorgen dat het heel mooi aan elkaar komt te zitten. Dat je er vervolgens met plezier naar kunt kijken.'


Het verschil tussen een mooie en een lelijke las is volgens Den Herder een kwestie van er wel of niet over nadenken 'Denk niet: dit stuk moet aan dit stuk, dus we zetten dat aan elkaar, maar vraag jezelf af: hoe kan het zo mooi mogelijk?'


Den Herder pauzeert even. De edelsmid stelt hem een vraag. 'Sorry, ik kan je geen hand geven.' Hij wijst naar zijn handen, die onder het stof zitten. De eerste designbeurzen van het seizoen staan alweer voor de deur: Inside Design Amsterdam eind september en daarna de Dutch Design Week in Eindhoven. 'Die zijn we nu aan het voorbereiden', zegt Den Herder. Hij moet weer aan de slag. Meubels maken.


Bedrijf

DHPH


Waar

Gewande, Brabant


Sinds

2005


Aantal werknemers

6 tot 10


Jaaromzet

700.000 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.