Mooi en begrijpelijk vervangt extreem en conceptueel

Veel bezoekers van de modeweek in Parijs vinden de sfeer nogal tam, de opwinding ontbreekt. Waar dat aan ligt? Sommigen beweren dat de modehype over zijn hoogtepunt heen is....

John Galliano trekt zich van dat laatste weinig aan. Zowel bij zijn show voor Dior als voor zijn eigen merk Galliano nam hij geflankeerd door twee bodyguards het applaus in ontvangst. Is hij bang dat de genodigden op de eerste rijen hem iets aandoen? Galliano's ontwerpen voor zijn eigen merk waren ook dit seizoen weer totaal uitbundig en uitvergroot, en prachtig gemaakt. Zijn modellen waren als majorettes in babydolls uitgedost, voornamelijk in wit en roze met overdreven veel strikken en ruches; denk aan het boudoirsfeertje van de eerste helft van de vorige eeuw. En al leken die veiligheidsmannen om hem heen wat overdreven, Galliano is de sierlijkste, meest ingenieuze en misschien wel beste damesmodeontwerper van dit moment.

Ook Karl Lagerfeld is tegelijk ontwerper en celebrity. De dj bij Chanel had zijn soundtrack van oude Blondie-hits zo getimed dat precies 'your hair is beautiful!' (uit Atomic) klonk toen de ontwerper trots de catwalk op stapte. Lagerfelds show voor Chanel was fris en blij. Hij refereerde aan de jaren tachtig met tasjes in de vorm van videobanden en de kleurige Rubik's Cube. Het is knap hoe zijn ontwerpen weer exact in de strakke signatuur van Chanel pasten, en toch zo jong leken.

Misschien was die wat matte sfeer in Parijs ook te wijten aan het feit dat niemand extreem uit de slof schoot. Iedereen, zelfs de altijd zo experimentele Hussein Chalayan, had zich toegelegd op 'mooie' kleren. Jean Paul Gaultier haalde zijn favoriete inspiratiebron er weer bij: het korset. Soms ging zo'n korset óver een wijde bloemetjesjurk heen, maar de mooiste ontwerpen waren die waarin de modellen met tientallen meters veter ingesnoerd waren. Daarmee was Gaultier de stoerste ontwerper van het seizoen. Sonia Rykiel, fameus om haar vrolijke, sexy Franse kleren, dankte de verrassing van de show aan twee modellen die op het podium gingen tongen. Hun actie was zo te zien niet gepland door de regisseurs van de show.

Alexander McQueen had voor zijn show op vrijdagavond de choreograaf Michael Clark ingehuurd. Spectaculair, maar niet even flatteus. In het blokje ballroomdansleken de baljurken erg traditioneel, en toen de modellen zich voortsleepten alsof ze de hele nacht hadden doorgefeest, kregen de avondjurken iets heel naargeestigs. Bovendien deed het idee van een dansshow om kleren te tonen letterlijk denken aan de show van Viktor & Rolf, precies een jaar geleden. Het Nederlandse duo toonde toen veel wapperende, gebloemde chiffonjurken, ook al een idee dat dit seizoen door veel collega's geleend was; zelden zoveel bloemetjesjurken gezien als deze week.

Viktor & Rolf zelf sloegen zelf weer een nieuw pad in. Op dinsdag ging hun overzichtstentoonstelling in Parijs open; een evenementdat zijzelf zagen als de afsluiting van hun eerste tien jaar. Wellicht daarom was hun modeshow op vrijdagavond hun meest gewone, minst conceptuele show tot nu toe. 'En veruit de beste show van de week,' zei Malcolm McLaren, uitvinder van punk, na afloop. 'Eindelijk iets origineels glamorous gezien.'

De show van Viktor & Rolf begon met veel draagbare kleren in zachte pastelkleuren, leuk voor rijke Amerikaans vrouwen, en eindigde in een parade van avondjurken met een mannelijke twist: wijde baljurken met één broekspijp erin, grote leren strikken en riemen erop. Waar Viktor & Rolf in het verleden vaak schatplichtig aan Yves Saint Laurent waren, leken ze nu meer naar de architecturale mode van Armani en Gianfranco Ferré gekeken te hebben. Hun asymmetrische galajurken, als een soort jas die links tot de heup reikte en rechts op de grond hing, waren kleren die je nooit ziet, maar die toch absoluut stijlvol en draagbaar waren.

Sommige bezoekers, klaar om weer overdonderd te worden, misten ook hier de sensatie, maar Viktor & Rolf deden wat eigenlijk de hele mode-industrie deed: concentreren op het maken van mooie, begrijpelijke kleren in plaats van intelligente grappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden